Skal vi have flere til at droppe fossilbilerne, skal der mindre og billige elbiler på menuerne hos bilproducenterne, så flere får råd. Heldigvis ser det ud till at 2025 er året, hvor det endelig sker i større skala.
At det sker netop i 2025 er ikke noget tilfælde. For det første strammer EU emissionsreglerne med indgangen til 2025. Det betyder, at bilproducenterne får højere bøder, hver gang de sælger en fossilbil. Producenterne skal simpelthen sælge flere nulemissionsbiler, hvis de vil overleve. Det er også derfor mange af producenterne har skubbet de billige elbiler foran sig – for at få maksimalt udbytte af salget når det virkelig gælder.
For det andet må de Europæiske bilproducenter have et modsvar til elbilerne fra Kina, der typisk sælges langt billigere end en tilsvarende europæisk elbil. Det er med andre ord tid til at droppe top-down-strategien, hvor de først lancerer dyre modeller, der skal betale for udviklingen, før de til sidst frigiver de billigere modeller.
For det tredje er der batteriudviklingen. Batteripriserne er raslet ned og bedre batteriteknologi giver større energitæthed. Mindre batterier, men med samme rækkevidde som de ældre og større modeller.
Herunder finder du en liste med ti billige elbiler med priser, der er nogle tilfælde når langt under 200.000 kroner …
BYD Seagull BYD Seagull er en vaskeægte mikrobil. Den er 3,78 meter lang, men har trods alt fem døre. Kva den elektriske drivlinje vil pladsen indenfor sandsynligvis være bedre end i de fossilbaserede mikrobiler, men der vil nok næppe være plads til fem personer. Seagull kommer med en motor, der yder det, der svarer til 75 heste og med to batteristørrelser. Det er bekræftet, at den kommer til Europa, men endnu ikke præcist hvornår.
Rækkevidde (WLTP): Omkring 250 km Forventet startpris: 149.900 kr.
Citroën ë-C3 Citroën ë-C3 skulle forlængst være sendt ud på vejene, men softwareproblemer har forsinket den markant. Det er muligt at de første eksemplarer når ud p de danske veje inde årsskiftet, men det bliver i så fald ikke mange. Først i 2025 vil vi se dem i stor stil. Ë-c3 er en vigtig bil for Stellantis, der ejer Citroën. Bilens platform, Smart Car, ligger nemlig til grund for flere andre billige elbiler fra gruppen, heriblandt Fiat Grande Panda og Opel Frontera.
Rækkevidde (WLTP): Op til 320 km Startpris: 179.990 kr.
Cupra Raval Cupra Raval – der som konceptbil gik under navnet UrbanRebel – er baseret på samme MEB Entry platform som Volkswagen ID.2. Altså en skrumpet udgave af den platform, der ligger til grund for de andre ID-biler. Raval bliver en del af en trillingepakke med ID.2 og Skoda Epiq. Sidstnævnte kommer dog først i 2026. På de måde er de at sammenligne med Up, Seat Mii og Skoda Citigio.
Den 4,03 m lange Raval bygges i et letvægtsdesign, bestående af biobaserede materialer og genbrugt plastik. Den bliver forhjulstrukken og får en 166kW stor elektrisk motor (226 hk), der kan accelerere bilen fra 0-100km/t på 6,9 sekunder. Rækkevidden bliver på flotte 440 kilometer, loves det.
Rækkevidde (WLTP): Op til 440 km Forventet startpris: 199.990 kr.
Dongfeng Nammi Box Den statsejede kinesiske bilproducent Dongfeng har bekræftet, at de sender elbilen med det pudsigt klingende navn Nammi Box på vejene i Europa, men det er endnu ikke 100 procent sikket,at den kommer til Danmark. Kinesiske Dongfeng importeres i Danmark af selskabet K.W. Bruun, der bekræfter over for FDM, at de har Nammi Box i kikkerten, men intet er endnu bestemt.
Den bliver ellers billig. Seriøst billig. I Norge, hvor den med sikkerhed kommer i handel, vil bilen angiveligt få en startpris på 189.000 NOK, svarende til 120.000 danske kroner inden moms og afgifter.
Nammi Box måler 4,03 meter i længden og har en bagagekapacitet på 326 liter. Akselafstanden er på 2,6 meter og i hvert fald på billederne ser bilen ud til at byde på et rummeligt interiør med blandt andet fuldt sammenklappelige forsæder.
Elmotoren har en effekt på 70 kW, svarende til 95 heste, og er monteret på forakslen. Batteriet er af LFP-typen og er på 42,3 kWh. Det giver bilen en WLTP-rækkevidde på omkring 310 kilometer.
Rækkevidde (WLTP): Op til 310 km Forventet startpris: 150.000 kr.
Fiat Grande Panda Fiat Grande Panda sendes på vejene med et 44 kWh batteri og en 83 kW elektrisk motor (omkring 120 heste), der giver bilen en rækkevidde på omkring 310 WLTP-kilometer. Altså en bil, der primært sigter efter brugere i byerne med behov for små weekendture. Den er bygget på samme platform som Citroën ë-C3.
På trods af at Grande Panda er bare 3,99 meter lang og 1,76 meter bred, har bilen fem sæder. Hertil kan den have 361 liter i bagagerummet, ligesom der er plads til yderligere 13 liter pik-pak foran forsædepassageren.
Rækkevidde (WLTP): Op til 310 km Forventet startpris: 190.000 kr.
Hyundai Inster Hyundai Inster bliver en af de billigste elbiler herhjemme. Hyundai har nemlig allerede fastlagt indstigningsprisen, der bliver på 179.995 kroner. Det er for udgaven med et 42 kWh batteri, der giver en rækkevidde på op til 320 kilometer. Motoren yder det, der svarer til 97 heste.
Den fås også i en udgave med et større 49 kWh batteri. Den har en rækkevidde på op til 370 kilometer og en motor med 115 heste i stalden. Her starter prisen ved 191.995 kroner.
Hyundai Inster er en lille og billig bil med en længde på bare 3,83 meter med plads til fire personer. Bredden er 1,61 meter og højden 1,57 meter.
Rækkevidde (WLTP): 320-370 km Startpris: 179.995 kr.
Kia EV3 Kia EV3 er den eneste af de ti biler i denne liste, der med sikkerhed får en startpris på over 200.000 kroner. Kia har nemlig meldt ud, at indstigningsmodellen koster 269.900 kroner. Det er for Standard Range-modellen, der har et 58,3 kWh batteri og en rækkevidde på op til 436 kilometer. Long Range udgaven, der kan komme op på 605 kilometer, har en startpris på 294.900 kroner.
Ligesom sine større søskende, EV6 og EV9, er EV3 baseret på selskabets E-GMP drivlinje, men EV3 er væsentlig mindre end disse. Den måler 4.300 millimeter i længden, 1.850 millimeter i bredden, 1.560 millimeter i højden og har en akselafstand på 2.680 millimeter.
Med sin 25-liters frunk og en bagagerumskapacitet på 460 liter, tilbyder EV3 i øvrigt en af de bedste bagagekapaciteter i sin klasse.
Rækkevidde (WLTP): 436- 605 km Startpris: 269.900 kr.
Opel Frontera Opel har børstet det gamle Frontera modelnavn af og lancerer den nu som en billig elbil. Selv om den bygger på samme platform som Citroën ë-C3 og Fiat Grande Panda, bliver Opel Frontera noget større. Den har faktisk plads til hele 7 sæder – dog ikke i den udgave, der kommer først (og er billigst). Frontera måler 4,38 meter i længden og defineres som en kompakt-SUV.
Som fempersoners er bagagerummets rumfang opgivet til 450 liter. Ikke alle detaljer er officielle, men hvis Frontera kommer til at dele specs med ë-C3, betyder det et 44 kWh LFP-batteri og en motor, der yder 113 hestekræfter. Den maksimale ladeeffekt er 100 kW, og 20-80 procent tager 26 minutter på en hurtiglader.
Forventet indstigningspris: 200.00 kr.
Rækkevidde (WLTP): 300-400 km Forventet startpris: 200.000 kr.
Renault 5 E-Tech
Renault 5 E-Tech er den første af de nye billige elbiler, vi rent faktisk har prøvekørt. Den er nemlig så klar, at den allerede i disse uger lanceres i hjemlandet. Vi danskere må vente til marts 2025, men den er til gengæld værd at vente på.
Alt efter variant har den en rækkevidde på 300 eller 400 kilometer. Den er designmæssigt overlegen og kører som en drøm, til gengæld er bagsæderne “forbudt for voksne”. Se meget mere om bilen – og vores indtryk bag rattet – i videoen herover.
De danske priser er endnu ikke offentliggjort, men den danske importør forventer at de kommer til at ligge mellem 199.000 kroner for indstigningsmodellen, til 249.000 kroner for den absolutte topmodel, med højeste udstyrsniveau.
Rækkevidde (WLTP): 300-400 km Forventet startpris: 199.000 kr.
Volkswagen ID.2
Det er snart et år siden Volkswagen præsenterede konceptudgaven af ID.2, kaldet ID .2all. Den får udvendig størrelse som en Polo, men indvendigt er der plads som i en Golf. Den får 226 heste ombord og en rækkevidde på op til 450 kilometer – i hvert fald i udgaven med det største batteri.
Selv om ID.2 ikke bliver nogen stor bil, kan den have hele 490 liter i bagagerummet. Altså mere end både Polo og Golf. Den er baseret på MEB Entry platformen, der som den første af ID-modellerne er forhjulstrukken.
Volkswagen siger at ID.2 bliver endeligt præsenteret i slutningen af 2025, hvilket betyder, at vi først får den at se på vejene året efter. Ærgerligt for VW der dermed misser den første bølge af billige elbiler.
Rækkevidde (WLTP): Op til 450 km Forventet startpris: 199.000 kr.