En våd flyvetur til rummet? Se på løver i en virtuel zoo? Eller spis dig gennem Italien uden at sætte dig ind i et fly? Det lyder som science fiction, og det er det sådan set også, men ifølge en ny rapport fra Ericsson er det et udpluk af, hvad forbrugere tror vil ske i 2030. Blandt de øvrige forventninger til fremtiden er også virtuelle fitnesscentre, skønhedssaloner og lægekontorer.
Rapporten bygger på svar fra digitalt nysgerrige forbrugere med kendskab til VR, AR og digitale assistenter som eksempelvis Siri og Google Assistant. Blandt de mange forventninger til 2030 er nye former for købsoplevelser, der kombinerer den virtuelle oplevelse med det fysiske, blandt andet når vi shopper i storcentre.
– Ifølge rapporten forventer forbrugerne ikke kun nye oplevelser – de forventer også, at nuværende ting som fx restaurantbesøg får en ny dimension, så man kan spise virtuelt med sine venner. Samtidig forventer respondenterne en stigning i brugen af teknologi som sensor-baserede handsker og dragter, der kan gøre den virtuelle oplevelse mere håndgribelig, udtaler Niclas Backlund, landechef for Ericsson i Danmark.
Rapporten bygger primært på en online-survey gennemført i oktober 2021 blandt tidligere brugere af bl.a. AR/VR-teknologi og digitale assistenter i følgende 14 storbyer: Delhi, Dublin, Jakarta, Johannesburg, London, Mexico City, Moscow, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Stockholm, Sydney og Tokyo.
Her er de 10 forventninger til forbrugertrends i 2030
- Den ægte 360-oplevelse. Næsten otte ud af 10 forbrugere forestiller sig arenaer, hvor teknologi gør det muligt for kunstnere at optræde digitalt, som om de var personligt til stede.
- Den digitale skønhedssalon. Syv ud af 10 forbrugere forventer, at skønhedssaloner bruger såkaldt volumetrisk- og modelleringsteknologi til at forbedre udseendet digitalt.
- Meta-skrædderen. Skræddersyet mode til dig og din digitale tvilling. Mere end syv ud af 10 AR/VR-brugere forestiller sig 3D-printet tøj på bestilling.
- “Anyverse”-bassinet. To tredjedele af forbrugerne tror, at der vil være svømmebassiner, hvor man kan bruge et VR-headset til at opleve det ydre rum uden tyngdekraft.
- Det hybride fitnesscenter. Vi kommer måske til at træne sammen virtuelt – syv ud af 10 forbrugere forventer nemlig, at personaliserede fitnesscentre med AR/VR, der også kan forbedre den mentale sundhed, vil blive en del af vores fremtid.
- Bæredygtig produktion og reparation on-demand. Over halvdelen af forbrugerne ønsker at handle bæredygtigt i butikker, der genbruger deres gamle produkter og tilbyder reparation af enheder on demand.
- Virtuelle restauranter. Mange foretrækker virtuelt selskab uden afbrydelser. Halvdelen af forbrugerne ønsker muligheden for at spise virtuelt med venner på restaurant uafhængigt af fysisk tilstedeværelse.
- Den uendelige butik. Prøv det, før du køber det – i det mindste virtuelt. 75 pct. af forbrugerne forventer at kunne visualisere produkter i deres hjem, inden de køber det.
- Det alsidige lægehus. Vi er vant til, at alting sker med det samme. 87 pct. af forbrugerne forudser lægehuse i indkøbscentre med AI-scanning, der kan give øjeblikkelige svar på ens sundhedstilstand.
- Den virtuelle park. Er man fanget inde i byen, er naturen noget af det, man savner mest. 42 pct. af forbrugerne ønsker at besøge en park i indkøbscentret gennem digitale og hybride oplevelser, hvor de kan føle sig tættere på naturen.
Læs mere om forbrugernes forventninger til fremtiden i rapporten her.