Teleselskabet 3 har gjort status over kundernes brug af mobilnetværket i 2020. Danskernes dataforbrug er steget støt de sidste mange år, og coronakrisen har kun accelereret den udvikling. I 2020 har 3’s kunder brugt knap 320.000 terabyte data, som svarer til mere end 16.600 års konstant streaming af Netflix i HD-kvalitet. Sammenlignet med 2019 er dataforbruget i 3’s netværk steget 44 procent i alt og 39 procent målt pr. kunde. Tallene dækker altså både over en stigning i 3’s samlede antal kunder og kundernes øgede forbrug af digitale tjenester.
– Coronakrisen har for alvor fået sat skub i digitaliseringen af vores hverdag, og det kan aflæses i netværket. Særligt streaming, som også omfatter for eksempel videomøder og online-undervisning, øger belastningen, så dataforbruget på hverdage efterhånden permanent ligner det, vi tidligere kun så i weekenden. Og intet tyder på, at vi kommer tilbage til niveauet før corona, forklarer Kim Christensen, der er netværksdirektør hos 3.
Mobilnettet bliver dog ikke udelukkende brugt til datatrafik. I 2020 blev der hvert sekund døgnet rundt sendt 24 sms’er og foretaget 93 opkald i 3’s netværk. Ingen dage blev der dog ringet eller sms’et mere end 11. og 18. marts, som begge stod i pressemødernes tegn.
Da statsministeren tonede frem på danskernes skærme om aftenen den 11. marts og varslede fjorten dages nedlukning af Danmark, begyndte opkaldstrafikken at stige. Sammenlignet med onsdag aften ugen før steg opkaldstrafikken med mere end 300 procent, og klokken var over midnat, før det normaliserede sig igen.
Højdepunkter fra netværkstrafikken hos 3 i 2020
- Det samlede dataforbrug for året i 3’s netværk var på knap 320.000 terabyte data, hvilket svarer til mere end 16.600 års konstant streaming af Netflix i HD-kvalitet.
- Sammenlignet med 2019 er kundernes dataforbrug steget hhv. 44 % i alt og 39 % målt pr. kunde.
- Hvert sekund døgnet rundt blev der sendt 24 sms’er og foretaget 93 opkald i 3’s netværk.
- Dagene med flest opkald og sms’er var 11. og 18. marts 2020.
- Sammenlignet med 2019 er antallet af udgående sms’er faldet 5 %, mens antallet af udgående opkald er steget 21 %. Når antallet af sms’er falder, hænger det sammen med, at mange danskere er gået over til beskedtjenester som iMessage, Messenger og WhatsApp, som ikke kan måles enkeltvist i netværkstrafikken, men i stedet indgår i det samlede dataforbrug.
Du læser iNPUT – magasinet om teknologi. Husk at tjekke vores hjemmeside, for at læse de seneste nyheder, følg os på Facebook og tjek de seneste videoer på vores YouTube-kanal.