Netflix har forsøgt. TV 2 Play har forsøgt. Nemlig at forhindre kontodeling udenfor husstanden. Ny undersøgelse fra Dansk Erhverv sætter en tyk streg under, at danskerne deler sine logins til streamingtjenesterne i stor stil.
Undersøgelsen konkluderer at 43 procent deler eller låner et login til en person uden for husstanden. Det svarer til knap 2,1 millioner mennesker.
Det er til trods for, at undersøgelsen samtidig også slår fast, at 70 procent udmærket er klar over, at det er forbudt at dele indhold til streaming.
Det er især de unge mellem 18 og 29 år, som står for kontodelingen. Når de spørges til årsagen, så er svaret at det er let, men også at de synes streamingtjenesterne ganske enkelt er for dyre.
I deres gode ret til sanktioner
Dansk Erhverv konkluderer ligeledes, at hvis kontodelingen forbliver på dette niveau, så vil det sandsynligvis forringe indholdet og have skrappere konsekvenser i fremtiden.
“Vi ved godt, at det ikke er i orden. Desværre lader der til at være opstået den kultur omkring logindeling, at det langt hen ad vejen er okay alligevel. Det, man måske glemmer, er, at det for det første er det ikke tilladt. Og for det andet, så betyder det, at når vi ikke vil betale det, som det koster for tjenesterne og indholdet, ja så må virksomhederne og producenterne enten skære ned på mængden eller kvaliteten af indholdet. Indtil videre har konsekvenserne for brugerne været relativt milde, men vi ser allerede, at virksomhederne begynder at sætte hårdere ind over for de her delinger, og det er de selvsagt i deres gode ret til,” siger vicedirektør i Dansk Erhverv Casper Klynge.
Prisen på streaming gør udslaget
Den primære årsag til delingen skal findes i priserne. 75 procent svarer dog at de ville beholde sin streaming, skulle det blive umuligt at dele.
Dog vil kun 39 procent betale mere, selvom det gav mulighed for lovlig deling. En løsning Netflix ellers har valgt for at dæmme op for problemet.
Det er RettighedsAlliancen, som varetager producenter og rettighedshavernes interesser på området. Her mener man at omfanget kalder på handling.
“Massiv oplysning, så ingen er i tvivl om, hvad man må og ikke må, i kombination med de tekniske tiltag fra tjenesterne, som allerede enten er implementerede eller er på vej, mener vi vil have en gavnlig effekt på problemet. Vi ved af vores praktiske erfaring med at arbejde med de her udfordringer, at når man ved hjælp af tekniske tiltag ’disrupter’ en uhensigtsmæssig adfærd samtidig med at man oplyser og guider brugerne, så virker det faktisk,” siger Maria Fredenslund, direktør i RettighedsAlliancen.
Undersøgelsen fra Dansk Erhverv kan læses i sin helhed her.