Når man ser en mail, hvor man opfordres til at udlevere kontooplysninger, spørger man ofte sig selv, hvor mange der egentlig hopper på den. Det kan Nets svare på. Hele 22.000 danskere gav nemlig deres kontooplysninger til fremmede i en svindelkampagne i midten af december.
– Det er et skræmmende højt tal, og det er selvfølgelig nemt at sige ’hold da op, hvor er folk dumme’. Men det her kan ske for hvem som helst, siger Sune Gabelgård, der er chef for svindelbekæmpelse i Nets.
Svindelen bestod i en mail, der meddelte, at en pakke til modtageren var tilbageholdt og først kunne leveres, når den manglende porto blev betalt. Det kunne naturligvis klares ved at indtaste sine kortoplysninger …
Ifølge Nets modtog de første danskere mailen den 15. december – og en måned senere var 22.000 personer altså hoppet på limpinden. Nets forhindrede dog størstedelen af pengene i at blive overført, nemlig 8 millioner kroner. Samlet set svarer de 8 mio. kr., som Nets har forhindret overført til de kriminelle, til mere end 95 pct. af de beløb, som bagmændene har forsøgt at tilrane sig.
– Der er tale om et organiseret og professionelt angreb, som helt sikkert også har været dyrt at sætte op. Eksempelvis har bagmændene oprettet en stribe falske netbutikker, som har stået for at trække beløbene på ofrenes betalingskort. Alle webbutikkerne er baseret i udlandet, siger Sune Gabelgård.
– Indledningsvis vil der ved de første transaktioner ofte ryge lidt igennem, inden man kan spotte et decideret mønster og sætte ind, men herefter bliver det svært for dem, og det er tvivlsomt, om de reelt set har fået et udbytte, i og med deres setup har været så dyrt, forklarer Sune Gabelgård.
Kampagnen ændrede karakter efter julen, hvor pakkebeskederne i stedet kom til at omhandle konkurrencer.