I 2021 blev der stjålet mere end tre tusinde biler i Danmark og en tommelfingerregel er, at halvdelen af alle stjålne biler aldrig findes igen. De er totalforsvundne, som det hedder blandt fagfolk.
Nøglefri betjening har gjort det nemmere for biltyvene, der ved hjælp af simpelt udstyr kan “opfange” signalet mellem nøglen og bilen. Dermed kan de både komme ind i bilerne og starte dem, uden at ejeren fysisk har mistet nøglen.
Udstyret kan typisk anskaffes for få tusinde kroner og ifølge Politiken tager det mindre end 15 sekunder at skaffe sig adgang til bilen.
Den tyske forbrugerorganisation ADAC, der er en pendant til FDM, har testet 501 biler fra 2016 og nyere, for at se, hvor nemme de er at stjæle. Og bare 24 af bilerne klarede testen og holdt tyveknægte ude. De resterende 477 biler lykkedes det for ‘tyvene’ at skaffe sig adgang til.
Af de 24 biler, der formåede at holde tyveknægtene ude, er fem elbiler, nemlig:
- BMW iX xDrive (2021)
- Jaguar i-Pace (2018)
- Skoda Enyaq iV (2021)
- Volkswagen ID.3 (2020)
- Volkswagen ID.4 GTX (2021)
Audi Q4 e-tron, Cupra Born og Volkswagen ID.5 er ikke blevet testet. Men da de deler både platform og teknologi med Volkswagen ID.4 / Skoda Enyaq iV må man formode, at de også ville være på listen.
Hos FDM anbefaler de, at man opbevarer de trådløse bilnøgler i en faraday-pose. Alternativt kan man lægge dem i en metaldåse eller pakke dem ind i sølvpapir.