Elbiler kritiseres ofte for at være for dyre – i hvert fald på den korte bane. Men der er faktisk hele seks elbiler på det danske marked, der kan købes for mindre end 200.000 kroner. Fabriksnye biler, vel at mærke.
Du skal naturligvis ikke forvente at få en bil med langturskomfort eller teknologi-lækkerier til de penge. Når det er sagt, så vil de måske ikke være helt dumme til pendling. Ikke alene er de bedre for CO2-regnskabet, men alle tests viser, at de løbende udgifter på elbiler er væsentlig lavere end på fossilbiler.
Det er altså ikke kineserbiler, vi taler om. Der er godt nok to asiater, men de fire øvrige er europæere. Det er følgende modeller:
Dacia Spring (Renault) Fiat 500e MG ZS EV Nissan Leaf Seat Mii Electric Volkswagen e-Up Vi har i denne artikel samlet en oversigt over de fem modeller med priser og de væsentligste parametre – såsom rækkevidde, opladningshastighed og garanti. Men vi har også kigget lidt nærmere på, hvad man egentlig får med af udstyr og køreassistance.
Priserne er trukket dags dato (14.07.2021), så der kan altså være sket ændringer, når du læser dette. Eksempelvis er MG ZS en kampagnepris, der løber indtil lageret er solgt. Det samme er Nissan Leaf, der er nedsat frem til 30. september 2021. Det skal også nævnes, at Dacia Spring endnu ikke er kommet til landet, men den kan forudbestilles. Derfor er den med i oversigten. Vi har også taget udgangspunkt i den billigste variant af de omtalte modeller.
Rækkevidde Batteriet er uden sammenligning den dyreste komponent i en elbil. Derfor er det ikke overraskende, at batteriets størrelse og bilens pris følges ad. Undtagelsen er Fiat 500e, hvor man betaler den næsthøjeste pris for det batteri, der har mindst brugbar kapacitet.
Fiat 500e er næstdyrest, men har det mindste batteri. I større elbilmodeller er der ofte væsentlig forskel på, hvor godt bilerne udnytter den strøm, der ligger på batteriet. Det er eksempelvis en af Teslas store styrker. Men disse fem billige modeller lægger sig forbløffende tæt. Hvis man dividerer den forventede rækkevidde med batteriets tilgængelige kilowatttimer, kører både Dacia, Seat og VW 6,4 kilometer per kilowattime. Fiat 500e og Nissan Leaf kører 6,1 kilometer mens MG kun kører 4,9 kilometer.
Det er naturligvis et meget forsimplet regnestykke, der ikke tager højde for hverken kørestil, hastigheder, temperatur eller andre parametre der påvirker ydelsen, men det giver da et hint …
Model Rækkevidde (WLTP) Rækkevidde (forventet)* Batteri (netto) Pris Dacia Spring 230 km 170 km 26,8 kWh 128.990 kr. Fiat 500e 190 km 145 km 23,8 kWh 190.090 kr. MG ZS EV 263 km 220 km 44,5 kWh 199.999 kr. Nissan Leaf 285 km 220 km 36 kWh 189.900 kr. Seat Mii Electric 258 km 205 km 32,3 kWh 159.990 kr. Volkswagen e-Up 258 km 205 km 32,3 kWh 159.995 kr.
* Blandet kørsel ifølge EV Database. Opladning Rækkevidden er en ting, men skal man på langtur på tværs af landet, er opladningshastigheden nok så vigtig. Her falder “bybilen” Dacia Spring helt igennem, da den slet ikke har mulighed for hurtigladning. Det skal tilkøbes. Bemærk også, at ladehastigheden hjemme i garagen (AC) er den sløveste i selskabet, sammen med Nissan Leaf. De har begge enfasede AC-opladere, der kun kan suge 3,7 kW effekt (16A).
Volkswagen e-Up (foto: VW) Fiat 500e er umiddelbart hurtigst, men her skal man huske på at batteriet er det mindste i gruppen – og rækkevidden ligeså. Små glas fyldest hurtigt, men skal til gengæld fyldes oftere. Igen lægger Volkswagen og Seat sig ret lunt, i forhold til pris, med 40 kW-hurtigladning og 7,2 kW-hjemmeladning i begge modeller.
Model Opladning (AC) Opladning (DC) Opladning 10-80%* Dacia Spring 3,7 kW – 4 timer Fiat 500e 11 kW 50 kW 26 minutter MG ZS EV 6,6 kW 85 kW 40 minutter Nissan Leaf 3,7 kW 50 kW 40 minutter Seat Mii Electric 7,2 kW 40 kW 48 minutter Volkswagen e-Up 7,2 kW 40 kW 48 minutter
* Estimat ifølge EV Database. Ydelse og garanti Så er der den sjove del. Eller rettere, det, der burde være del sjove del; hvor hurtigt kommer man over lysreguleringen efter rødt lys. De små, billige elbiler er bestemt ikke lige så hurtige som deres større familiemedlemmer. De er nærmest en kende blodfattige. Igen er det Dacia Spring, der tager dumpepladsen med bare 45 hestekræfter, mens Nissan Leaf og MG ZS med henholdsvis 147 hk og 136 hk begynder at ligne noget.
MG ZS er den mest potente i segmentet. Men også den dyreste. Skal du køre på motorvej, er det kun Nissan Leaf og MG ZS der kan overskride hastighedsbegrænsningen på 130 km-strækninger. Nåja, og så Fiat 500e, hvis der er medvind. Dacia Spring har en topfart på 125 km/t.
Med hensyn til garantien på batteriet, så er det noget, man skal være opmærksom på, hvis man er den forsigtige type. Heldigvis er der ved at være en konsensus blandt bilproducenterne, der hedder 8 år eller op til 160.000 kilometer, men der er undtagelser. Eksempelvis er MG ZS nede på 7 år eller 150.000 kilometer, mens garantien på Dacia Spring ophører allerede, når du runder 120.000 kilometer. Bedst er Nissan Leaf og de to tyske tvillinger, der følger konsensus til punkt og prikke.
Model Hestekræfter Tophastighed Batterigaranti Pris Dacia Spring 45 hk 125 km/t 8 år/120.000 km 128.990 kr. Fiat 500e 95 hk 135 km/t ? 190.090 kr. MG ZS EV 136 hk 140 km/t 7 år/150.000 km 199.999 kr. Nissan Leaf 147 hk 144 km/t 8 år/160.000 km 189.900 kr. Seat Mii Electric 83 hk 130 km/t 8 år/160.000 km 159.990 kr. Volkswagen e-Up 83 hk 130 km/t 8 år/160.000 km 159.995 kr.
Standardudstyr Det er på udstyrslisten, man virkelig ser forskel. Jeg har groft og sikkert ganske uretfærdigt udvalgt en række udstyr, som jeg finder interesant, men dine behov og ønsker er med garanti anderledes. Når det er sagt, så er udvalget ret sparsomt i dette prissegment.
Går du og drømmer om lækkerier som adaptiv fartpilot, bakkamera eller nøglefri lås med i standardpakken, er der i virkeligheden kun et valg, nemlig MG ZS. Til gengæld er den så meget dyrere, at det måske kan betale sig at opgradere standardpakken på f.eks. Seat Mii for at få de ekstra funktioner. Det spørgsmål må vi behandle i en selvstændig artikel.
Dacia Spring i Nyboder (foto: Claus Møller / Renault) En ting er de dog alle enige om: Der skal være vejbaneassistent i bilen. Ja, altså pånær Dacia Spring, der igen må ty til tilkøb, hvis der skal udstyr med. Altså overhovedet.
Dacia Spring Fiat 500e MG ZS Nissan Leaf Seat Mii VW e-Up Adaptiv fartpilot – – Ja – – – Vejbaneassistent – Ja Ja Ja Ja Ja Skiltegenkendelse – – – Ja Ja Ja Apple CarPlay – – – – – – Android Auto – – – – – – Nøglefri lås – – Ja – – – Bakkamera/sensor – – Sensor – Sensor Kamera + sensor
Sammenfatning I virkeligheden får man, hvad man betaler for. Dacia Spring er en yderst billig bil, der er skræddersyet til bykørsel. Det er ikke bilen, du skal købe, hvis du drømmer om roadtrips sydpå i sommerferien. Det vil i øvrigt kræve ret god planlægning i det hele taget, da ingen af bilerne imponerer med rækkevidden. Korte stræk, mange opladninger.
Der er også svært langt mellem de førerassistent-systemer og andre tekniske lækkerier, som elbiler (i højere prisklasse) er kendt for. Men sådan er det.
Jeg samler i øjeblikket informationer og data til en fortsættelse af denne artikel, med en oversigt over elbiler til en pris på op til 300.00 kroner. Der er udvalget mere end tre gange større. Skriv gerne i kommentarfeltet, hvis du har ideer, rettelser eller tilføjelser.
OPDATERING 18.7.2021: Artiklen er opdateret med Nissan Leaf, der i disse måneder kører et kampagnetilbud, så bilens pris ryger ned under de 200.000 kroner.