De syv finalister til Årets Bil 2022 i Danmark er blevet udvalgt og fossilbilen blev den store taber. Af de syv finalister er der fem rene elbiler og de to sidste er plugin-hybrider. Den eneste fossilbil (uden elektrisk hjælpemotor) blandt de 27 i bruttogruppen nåede ikke finalen. Den endelige vinder kåres den 30. november.
De syv finalister er som følger:
Audi Q4 e-tron Hyundai Ioniq 5 Kia EV6 Mercedes-Benz C-klasse (plugin) Peugeot 308 (plugin) Polestar 2 Tesla Model Y Finalisterne er udvalgt ud fra en bruttoliste på 27 nominerede biler , hvoraf de 17 var elektriske. Til at repræsentere de “rene” benzinbiler var kun Dacia Sandero – og den nåede som sagt ikke i finalen.
De syv biler er udvalgt af en 23 mand stor jury, der kørte bilerne på Jyllandsringen inden de afgav deres stemmer.
Bemærkelsesværdigt er det, at både Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 er kommet i finalen; de to biler er bygget på samme platform. Ioniq 5 og EV6 er de første rent batteridrevne elbiler, som er baseret på den helt nye Electric-Global Modular Platform (E-GMP).
”Det er fantastisk at se EV6 blive nomineret til Årets Bil i Danmark 2022. Inden længe påbegynder vi leveringen af vores innovative elektriske crossover til de første kunder, og denne nominering er en klar anerkendelse af, at EV6 allerede sætter nye standarder for rækkevidde, præstationer, kabineplads og teknologi,” siger Rasmus Aagaard, som er direktør hos Kia Danmark.
Også Polestar 2, som vi er ganske begejstret for, er med i finalen (se vores videoanmeldelse herunder). Til gengæld nåede Ford Mustang Mach-E desværre ikke i finalen – den mangler i denne skribents optik.