Søndag aften dansk tid sprang Henrik Fisker ud af bagagerummet på en tildækket prototype af sin elbil Fisker Ocean for at vise bilen frem for verden. Det var en relativt kort præsentation, hvor manglen på konkrete specifikationer nærmest gav ekko i rummet.
Han havde dog stadig masser at fortælle om bilen – primært om design og ideer, men også pris og distribution. Her er alt, vi ved om Fisker Ocean på nuværende tidspunkt:
Den skal sælges via en app Først og fremmest skal bilen udelukkende sælges via en app, nemlig Fisker Flexee . Fisker Ocean kan købes, men tanken er, at kunderne i stedet skal lease den via appen. Prisen for leasing starter ved 379 dollars om måneden – omkring 2.500 kroner – og det er inklusive serviceaftale. Det bliver også gennem appen at man bestiller mekaniker, hvis noget går galt med bilen.
Henrik Fisker bag rattet i Fisker Ocean under præsentationen. Den skal sælges for 200.000 kroner I USA kan bilen i starten sælges for et beskedent beløb på 29.999 dollars – 200.000 danske kroner – takket være amerikanske tilskud og det faktum, at Henrik Fisker har hevet alle mellemmænd ud af ligningen.
Prisen bliver nok væsentlig anderledes når bilen rammer Europa. Tidligere har Fisker nævnt en pris på 40.000 dollars (267.000 kroner), hvilket også lyder mistænkelig lavt.
Den skal sælges i hele verden Ifølge Henrik Fisker skal Fisker Ocean lanceres worldwide. Den går i produktion i slutningen af 2021 og vil begynde at blive leveret til kunderne i første halvår af 2022. I første omgang sendes den kun på markedet i USA, men kort efter kommer den til Danmark og resten af Europa – og senere følger også Kina med, blev det lovet. Der er indgået aftaler om samling af bilen og Fisker forsikrer, at han har købt kapacitet til at kunne levere 1 million eksemplarer de første fem år.
Den skal opgraderes løbende Henrik Fisker ser Ocean som en slags mobiltelefon; man køber hardwaren der så løbende opdateres med nye, forbedrede funktioner. Som et eksempelvis nævnte han solpanelerne på bilens tag; ved lanceringen vil de kunne levere omkring 1.600 kilometer årligt i Californiens sol, men i og med at hardwaren allerede er installeret, kan ydelsen opgraderes når softwaren modnes.
Den er lavet af genbrugsplastik Eller … enkelte dele af kabinen er i hvert fald. Tæpper og måtter er eksempelvis lavet af genbrugsplast, der er fisket op fra havet – deraf navnet Ocean. Der er ikke brugt læder i kabinen.
Vi fik også et lille kig ind bag rattet. Bilens funkioner betjenes via en stor midterkonsol, der består af en stor trykfølsom skærm. For at undgå at chaufførens distraheres af at finde rundt på skærmen er den udstyret med fem haptiske knapper, der giver nem adgang til væsentlige funktioner, såsom aircon og volumen. En lille HUD bag rattet viser køreinformationer.
Under den store midterkonsol har Fisker Ocean to pladser, hvor mobiltelefoner kan oplades trådløst.
Det fortalte han ikke om … Under præsentationen var der lagt stor vægt på funktioner og design, men der blev ikke talt om specifikationer. Overhovedet. Ved tidligere lejligheder har der været snak om at bilen skulle rumme en 80 kWh batteripakke, der skal give bilen en rækkevidde på op til 600 kilometer, men det lyder ikke sandsynligt prisen taget i betragtning. Et kig på Fisker Inc . viser da også, at rækkevidden nu står til “mellem 400 og 480 kilometer”.
Bilens evner ude hurtigladning blev heller ikke nævnt med et ord, ligesom vi må vente med at finde ud af hvor meget motorkraft bilen har.
Her er et par af de billeder, der er udgivet via appen Fisker Flexee: