Årets udgave af det legendariske Geneva Motor Show vil sandsynligvis gå over i historien for sine mange elbiler. De er overalt. Fra den frække ID Buggy på billedet ovenfor til årets største overraskelse: Fiats Centoventi-elbil, der ligner noget der er udtænkt til en science fiction-film fra 1950’erne.
Her er syv elbiler som vi synes er blandt de mest interessante og imponerende på showet, der løber frem til og med den 17. marts.
Peugeot e-208 Der er godt nyt til alle dem, der ikke vil køre rundt i en elbil der ligner noget fra en science fiction-film. Franske Peugeot hev nemlig silkelagenet af sin kommende model e-208, en elektrisk udgave af deres populære hatchback. Model e-208 har en 100kW motor og et 50kWh batteri, der er placeret fladt langs bunden af bilen af pladshensyn. Den lover 211 mil – knapt 340 kilometer – på en opladning, og ifølge franskmændende kommer der også en (dyrere) udgave med hurtigopladning, der kan fylde batteriet 80 procent på 30 minutter, hvis du kan finde en kompatibel ladestation. Læs mere om Peugeot e-208 og konceptbilen Peugeot Sport Engineered 508 i deres pressemedelelse .
Fiat Centoventi EV Italienske Fiat har altid haft modet til at tænke anderledes (Fiat Multipla) og Fiat Centoventi EV er da også en bil, der vil skille sig ud på vejene. Ifølge Fiat vil grundmodellen være udrustet med et rimelig blodfattigt 100-kilometers batteri, men kunder kan vælge at leje eller købe ekstra batteripakker der bringer rækkevidden op på små 500 kilometer. I det hele taget har Fiat sat personlig konfiguration i højsædet; bilen vil blive fulgt til dørs af en kaskade af tilbehør, der kan gøre bilen helt personlig; for eksempel kan taget skiftes ud med en softtop, en soltag eller ekstra bagageplads.
Seat el-Born VW Group er også klar med en elektrisk spanioler i form af Seat el-Born. Den er, naturligvis, baseret på Volkswagens nye MEB-platform og er udstyret med et 62kWh batteri og en højtydende motor, der giver den noget, der ligner 200 hestekræfter. El-Born kommer sandsynligvis allerede på markedet næste år – vi har skrevet meget mere om den frække bil her .
Honda E Prototype Honda siger, at Honda E er “95 procent” produktionsklar. Den er baseret på det lækre Urban EV-koncept, som Honda præsenterede tilbage i 2017 og vil skulle konkurrere i den dyrere ende af hatchback-spektret. De tekniske specifikationer holder Honda stadig tæt ind til kroppen, men chefdesigneren hos Honda, Akinori Myoui, fortæller at den er designet til at inddrage passageren: “Passageren på forsædet vil kunne tilgå infotainment-systemet, søge efter destinationer og sende informationer til chaufføren ved at swipe,” fortalte han blandt andet. Spændende.
Volkswagen ID Buggy Den frække sag her er rent blær fra VW. Den skal nemlig vise, hvad VW Group kan få ud af den modulære MEB-platform, der skal ligge til grund for alle selskabets elbiler. Buggyen, der vil enhver surfer til at savle, er stadig bare et koncept, men hvis vi alle jubler højt nok vil Volkswagen måske overveje at sætte den i produktion? Modellen her er udrustet med en 150kW motor, der skule give den saft, der svarer til 204 hestekræfter. Rigeligt til at få den frem over stranden i Løkken om et par år …
Audi Q4 E-Tron Q4 E-tron er efterfølgeren til den kommende og væsentlig større E-tro-model. Den låner masser af designelementer fra sin storebror, men den er kortere og udrustet med et mere atletisk udseende. Den bagerste aksel drives af en motor med (det der svarer til) 204 hestekræfter, mens frontakslen drives af en mindre motor, der samlet giver bilen 300 heste. Audi siger selv, at Q4’eren vil være direkte sammenlignelig i rækkevidde og ydelse med Jaguar I-Pace, der netop er blevet kåret som Årets Bil i Europa. Den har 400 hk, et moment på 700 Nm og en rækkevidde på 480 kilometer.
Nissan IMQ konceptbil Denne kantede og højst futuristiske familiepram er stadig blot et koncept, men den signalerer Nissans vinkel på elbiler. Den muskuløse SUV er udrustet med Nissans e-power system, der består af en forbrændingsmotor, der oplader de indbyggede batterier. Teknolgien kører allerede på gaderne i Japan og er angiveligt et stort hit. Bilen er samtidig udrustet med masser af lækker teknologi, eksempelvis Nissans I2V-teknologi, Invisible-to-Visible, der via avancerede sensorer holder øje med vejen længere fremme og lægger informationer på en skærm foran chaufføren.