I en ny rapport kalder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen markedet for opladning af elbiler både uoverskueligt, besværligt og dyrt. Rapporten er endnu ikke offentliggjort, men DR Nyheder er kommet i besiddelse af et eksemplar. Styrelsen skriver blandt andet:
“Det er dyrt og besværligt for forbrugerne at vælge mellem forskellige udbydere. Markedet er desuden svært at gennemskue for forbrugerne, som i begrænset omfang afsøger markedet og sjældent skifter udbydere”.
De advarer samtidig om komplekse prisstrukturer og urimelige gebyrer, der resulterer i, at elbilsejere med hjemmelader ofte betaler langt mere end det er nødvendigt. Ifølge rapporten kan elbilsejere spare op mod 500 kroner hver måned ved at vælge en billigere ladeaftale.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen understreger i rapporten, at der skal indgribende midler til, hvis lademarkedet skal gøres sundere.
“Nogle anbefalinger er forholdsvis markante og vil ved gennemførelse føre til en ændring af den praksis, der kendes flere steder på dagens marked. Konkurrencerådet mener, at disse anbefalinger er nødvendige for at sikre et sundt og velfungerende marked”.
Konkurrencestyrelsens ni råd til at skabe et bedre marked for elbiler
- Regel om reduceret elafgift skal erstatte refusion af elafgiften.
- Muligheden for refusion af momsen på elafgiften skal ligestilles med muligheden ved andre ydelser af refusion af elafgiften.
- Mulighederne for at sammenligne priser på hjemmeopladningsaftaler skal forbedres.
- Bedre mulighed for at beholde sin ladeboks, når der skiftes udbyder af serviceaftaler.
- Forbud mod bundtling af ydelser på hjemme- og udeopladning.
- Der skal være pligt til løbende at stille opdateret information om ladestanderes placering, pris, tilgængelighed og driftsstatus til rådighed.
- Det skal altid være muligt at betale med betalingskort på offentligt tilgængelige ladestandere.
- Der skal være mindst to forskellige udbydere i hvert lokalområde.
- Fremover skal mindst to ladeoperatører tilbydes mulighed for at opsætte ladestandere på samme rasteplads langs motorvejene.
Den 159 sider lange rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er udarbejdet på foranledning af Konkurrencerådet. Arbejdet blev sat i værk i oktober måned 2021, efter at en rapport fra Transportministeriet konkluderede, at prisen for at oplade fra en offentlig tilgængelig ladestander kunne variere mellem, hvad der svarer til 2,5 og 9 kroner per kWh ved såkaldt ad-hoc opladning, hvor man ikke i forvejen har tegnet et abonnement hos en bestemt ladeoperatør.