Antallet af offentlige ladepunkter har rundet en historisk milepæl med hele 30.439 ladepunkter ved udgangen af 2024. Det betyder, at de næsten 350.000 elbiler, som nu triller rundt på de danske veje, får lidt lettere ved at finde strøm til batterierne. Men selvom tallene er imponerende, er der stadig udfordringer på elbilfronten.
Det er ikke bare almindelige ladestandere, der popper op som svampe efter regnvejr – lynladere er også kommet med på festen. Sidste år blev antallet af lynladepunkter mere end fordoblet fra 1.576 til 3.999, svarende til en stigning på hele 154,7 procent.
Men trods væksten kan det stadig være en kamp at finde en ledig stander i ferietrafikken. Ifølge Mobility Denmark er der særligt i spidsbelastede perioder behov for endnu flere ladestandere for at undgå, at elbilister ender med at stå i lange køer ved de populære lynladere.
Konkurrence på lademarkedet? Mobility Danmark benytter også lejligheden til at slå et slag for et opgør med såkaldt bundlede ladeaftaler. En praksis, som landets største ladeoperatør, Clever, gør brug af.
– Mange forbrugere er bundet til én udbyder på grund af bundlede ladeaftaler, hvilket betyder, at de ikke nødvendigvis får adgang til de bedste priser eller den bedste tilgængelighed. Hvis vi åbner markedet for mere konkurrence, kan det bidrage til at aflaste ladestandere, især i perioder med høj efterspørgsel, siger Allan Skytte Christensen, chefkonsulent i Mobility Denmark.
Allerede sidste år foreslog Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen at forbyde bundlede ladeaftaler . Det gjorde de i en 159 sider lang rapport med råd til, hvordan lademarkedet kan gøres sundt og velfungerende. En rapport, der blev udarbejdet på foranledning af Konkurrencerådet.
Er vi klar til 1,6 millioner elbiler? Fremtiden byder på endnu flere elbiler på de danske veje. Med de nuværende afgifter og politiske mål forventes op mod 1,6 millioner elbiler i 2030. Selvom 30.439 offentlige ladepunkter lyder som meget, er det stadig kun en dråbe i havet sammenlignet med behovet i 2030.