Nordmændene er gået all-in på elbiler, og det kan mærkes på energiforbruget. Ifølge Allt om Elbil forbruger Norges elbiler nu cirka 2,75 TWh strøm om året. Det lyder måske af meget, men det udgør faktisk under 2 procent af Norges samlede elforbrug, som ligger mellem 130 og 140 TWh årligt.
Samtidig viser de seneste tal en interessant tendens – det samlede energiforbrug til vejtransport falder, på trods af at nordmændene kører længere end før.
Elbiler er mere effektive end fossilbiler Den største årsag? Elmotorer er langt mere effektive end deres fossile forgængere. Tal fra Norges Statistik viser, at energiforbruget til vejtransport faldt med 5 procent i 2024, selvom nordmændene i gennemsnit kørte 0,7 procent længere.
Samtidig vælger flere at klippe navlestrengen til fossilbilen. Ifølge Stian Mathisen, kommunikationschef hos ladeoperatøren Recharge, skyldes det et skift i mentaliteten:
“Flere nordmænd satser nu fuldt ud på eldrift i stedet for at beholde en benzin- eller dieselbil som backup til længere ture,” siger han til Allt om Elbil .
Flere lynlader elbilen – salget af fossilt brændstof falder Tallene taler deres tydelige sprog. I 2024 brugte norske elbilister 360 GWh ved offentlige lynladere – en stigning på 19,5 procent fra året før, hvor tallet lå på 301 GWh. Det er en hurtigere vækst end selve elbilsflåden, der kun voksede med 14,5 procent i samme periode.
Tendensen betyder også et fald i salget af benzin og diesel, mens behovet for hurtigopladning fortsat stiger. En udvikling, der kun ser ud til at accelerere i takt med, at elbilen bliver nordmændenes eneste bil.
Norge er, som bekendt, det eneste land i verden, der har en højere andel af elbiler i nybilssalget end Danmark.