Elbiler har ikke udstødningsrør, men det forhindrer ikke bilgiganten Stellantis i at udvikle et “udstødningssystem” til dem. Og der er faktisk mening med galskaben. I en patentansøgning beskriver Stellantis en teknologi, der skal lede og behandle de giftige gasser, som kan opstå, hvis et batteri går i thermal runaway – en ukontrolleret opvarmning, der i værste fald kan føre til brand.
“Ved at fjerne disse gasser kan vi forhindre, at thermal runaway eskalerer til en brand,” forklarer Stellantis i patentet, som blev offentliggjort af det amerikanske patentkontor den 16. januar. Det fortæller Green Car Reports .
Elbilens batteri genererer naturligvis ingen udstødningsgasser i normal drift, men hvis det overophedes, kan det frigive brint og en række brændbare kulbrinter som metan, ethylen og propan. Stellantis’ idé går ud på at opsamle disse gasser og føre dem gennem et system med flere behandlingszoner, der kemisk kan neutralisere de farlige forbindelser – lidt som en katalysator i en fossilbil.
Illustration fra Stellantis patentansøgning viser, hvordan deres udstødningsrør vil fungere. Systemet har også en anden funktion: Det skal ventilere trykket i batteriet, så det ikke eksploderer eller antænder gasserne, hvis der opstår en kritisk situation.
Er et udstødningsrør overhovedet nødvendigt? Stellantis’ patentansøgning rejser spørgsmålet, om behovet for et sådant system overhovedet er stort nok til, at det bliver en realitet. De fleste moderne elbiler har avancerede batteristyringssystemer, der nøje overvåger temperaturer og kan isolere defekte celler for at forhindre thermal runaway .
Statistik viser desuden, at batteribrande i elbiler er sjældne – og at benzin- og dieselbiler faktisk brænder oftere. Samtidig har andre aktører i bilindustrien allerede foreslået alternative løsninger, såsom at bruge pyrotekniske sikringer til hurtigt at afbryde strømmen fra batteriet i tilfælde af overophedning.
Selvom elbiler ikke brænder oftere end fossilbiler, kan batteribrande være sværere at slukke, og det kan gøre det farligere for redningsfolk at nærme sig en havareret elbil. Her kan Stellantis’ teknologi måske gøre en forskel, hvis den kan reducere risikoen for, at en overophedet batteripakke udvikler sig til en voldsom brand.
Om Stellantis’ udstødningsrør til elbiler nogensinde bliver til virkelighed, må tiden vise. Indtil videre er det blot en patentansøgning – men den viser, at industrien stadig arbejder på nye måder at håndtere elbilers potentielle sikkerhedsudfordringer.