ElbilerTophistorie

Toyota afslører ny brintteknologi med længere rækkevidde og lavere omkostninger

Den japanske bilgigant præsenterer tredje generation af sin brændselscelleteknologi med længere rækkevidde, lavere omkostninger og øget holdbarhed.

Toyota skruer op for brintambitionerne og fortæller nu om tredje generation af deres brændselscelleteknologi. Med markante forbedringer i effektivitet, holdbarhed og pris håber Toyota, at den nye teknologi kan bane vejen for brintbiler, lastbiler og tunge maskiner – og måske endda skibsfart.

Brint som fremtidens drivmiddel har længe været en mærkesag for Toyota, og nu tager den japanske bilgigant endnu et skridt fremad. Den nye generation brændselsceller leverer en 20 procent længere rækkevidde end den nuværende Mirai-model, samtidig med at Toyota lover en holdbarhed på niveau med en klassisk dieselmotor.

 

“Den nye generation brintteknologi vil være mulig at installere i en bred vifte af forskellige køretøjer og produkter. Dels i personbiler, hvor den forbedrede effektivitet i brændselscellen giver en længere rækkevidde, og dels i tunge lastbiler, hvor den nye teknologi tilbyder en driftssikkerhed, der er sammenlignelig med dieselmotorer, samt en høj effekt,” siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.

Men det er ikke kun rækkevidde og holdbarhed, der får et løft. Toyota hævder, at en kombination af nyt brændselscelle-design og opskaleret produktion kan reducere omkostningerne med op til 37 procent inden 2030 – og hvis alt går efter planen, kan de halveres, hvis produktionen rammer 200.000 enheder årligt.

 

Brint til alt fra biler til skibe

Toyota har allerede flere brintsamarbejder i gang. Hollandske VDL Group skal bruge teknologien i brintlastbiler til Toyotas egen logistik i Europa, mens norske Corvus ser på mulighederne for at integrere teknologien i skibsfart. Desuden arbejder Toyota sammen med franske GCK for at konvertere gamle dieselbusser til brintdrevne alternativer.

brint
Toyotas nye brintteknologi skal bruges i alle former for transport (illustrationer: Toyota).

Toyota fastholder, at den grønne omstilling kræver flere teknologier – både “rene” batteribiler og brint – for at kunne dække alle transportsektorer. Den nye brændselscelleteknologi er designet til at være mere kompakt og fleksibel, så den kan bruges i alt fra personbiler til entreprenørmaskiner med begrænset plads, men høje ydelseskrav.

Brintbiler har hidtil kæmpet med høje priser og manglende infrastruktur, hvilket har fået de fleste bilproducenter til at satse ensidigt på elbiler til persontransport. Men Toyota satser på, at lavere produktionsomkostninger og en bredere implementering vil gøre brint mere tilgængeligt. Én ting er sikkert: Toyota giver ikke op på brintteknologien lige foreløbig.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.