ElbilerTophistorie

Elbilgiganter undersøges for at vildlede forbrugerne

Tesla, Volkswagen, BYD og Stellantis undersøges i øjebliket for at vildlede med upræcise eller modstridende oplysninger om rækkevidde, batterikapacitet og garantivilkår.

Italiens konkurrence- og forbrugerbeskyttelsesmyndighed har sat Volkswagen, Tesla, Stellantis og BYD under lup. Myndighederne mistænker bilproducenterne for at vildlede forbrugerne med upræcise eller modstridende oplysninger om deres elbilers rækkevidde, batterikapacitet og garantivilkår.

Ifølge myndighederne kan bilproducenternes markedsføring være i strid med Italiens forbrugerlovgivning, og sagen kan resultere i bøder på mellem 5.000 og 10 millioner euro, afhængigt af alvoren af overtrædelsen. Det skriver Reuters.

 

Efterforskningen fokuserer blandt andet på, at producenternes hjemmesider angiveligt giver forbrugerne generiske og til tider selvmodsigende oplysninger om elbilers rækkevidde. Der mangler ifølge myndighederne klare informationer om, hvilke faktorer der kan påvirke den oplyste rækkevidde, herunder vejrforhold, temperatur og brug af klimaanlæg. Derudover er der bekymringer om manglende information om, hvordan batterikapaciteten nedbrydes over tid, samt uklare garantivilkår.

I forbindelse med undersøgelsen gennemførte myndighederne i samarbejde med den italienske finanspoliti, Guardia di Finanza, ransagninger af de fire bilproducenters kontorer i Italien.

 

Stellantis har allerede meldt ud, at de samarbejder fuldt ud med myndighederne og mener, at de har givet korrekte og fyldestgørende oplysninger. Volkswagen og BYD har afvist at kommentere sagen, mens Tesla endnu ikke har reageret på henvendelser.

Sagen kan potentielt få stor betydning for bilproducenternes markedsføring af elbiler i Europa. Hvis de italienske myndigheder fastslår, at bilproducenterne har overtrådt lovgivningen, kan det danne præcedens for lignende undersøgelser i andre EU-lande. Det kan føre til strengere reguleringer og krav til, hvordan elbilers rækkevidde, batteriydelse og garantier præsenteres på tværs af det europæiske marked.

Derudover kan sagen øge presset på EU-kommissionen for at harmonisere reglerne for forbrugeroplysning, så bilkøbere får mere gennemsigtig og pålidelig information uanset hvilket EU-land, de befinder sig i.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.