Skoda Elroq er den nyeste tilføjelse til Skodas elektriske SUV-familie og positionerer sig som et prisvenligt alternativ til den populære Enyaq. Jeg har altid været ret glad for Enyaq, og da jeg sidste år var på tur med Skoda til Mallorca for at køre Elroq kommer det da heller ikke bag på mig, at jeg er ret vild med bilen.
Du kan se lidt video fra turen til Mallorca her:
Med Elroq forsøger Skoda at ramme et segment af købere, der ønsker en rummelig, veludstyret og komfortabel elbil – men til en lidt mere overkommelig pris end de større modeller. Elroq er bygget på VW-koncernens MEB-platform, som også danner grundlag for modeller som VW ID.4 og Audi Q4 e-tron. Det betyder, at den tekniske del er velkendt og gennemtestet, men Skoda har naturligvis sat sit eget præg på både design og køreegenskaber.
Elroq deler mange ligheder med Enyaq, men adskiller sig på enkelte punkter – især på størrelse og pris. Den er lidt mindre og lettere, hvilket gør den mere smidig i bykørsel, men det betyder også, at bagagerummet er lidt mindre. Til gengæld er prisen markant lavere, hvilket gør Elroq til en oplagt mulighed for dem, der ønsker en god elbil uden at skulle betale for meget. Her på Vesterbro hvor jeg bor er det den perfekte bybil fordi den både er behagelig at køre i, har en rummelig kabine og – hvis man ligger bagsæderne ned – er den også fin til en tur til IKEA.
Moderne, men ikke prangende Skoda Elroq følger Skodas nyeste designsprog med rene linjer og et moderne, men afdæmpet udtryk. Fronten domineres af en lukket kølergrill og skarpe LED-forlygter, som giver bilen et aggressivt og dynamisk udtryk. Den lukkede kølergrill er typisk for elbiler og bidrager til et lavere luftmodstandskoefficient (Cd-værdi), hvilket forbedrer energieffektiviteten. Bagenden er stilren med vandrette LED-baglygter og et Skoda-logo på tværs af bagklappen.
Bilens samlede proportioner giver et harmonisk og robust udseende. Elroq er en smule kortere og lavere end Enyaq, hvilket gør den nemmere at manøvrere i byen, men den har stadig en god vejtilstedeværelse takket være de brede hjulkasser og høje skulderlinje. Designet er hverken prangende eller futuristisk, men det er pænt og tidløst – præcis som man forventer af Skoda.
Indvendigt følger kabinen samme stil. Materialerne er solide og behagelige at røre ved, men der er en tydelig fornemmelse af, at Skoda har sparet lidt på de dyreste materialer for at holde prisen nede. Dog er kabinen stadig både velbygget og indbydende, og man får en fornemmelse af kvalitet, når man sidder bag rattet.
Rummelig kabine med lidt mindre bagagerum Kabinen i Elroq er overraskende rummelig på trods af bilens kompakte ydre dimensioner. Der er masser af plads på både for- og bagsæderne, og sæderne er komfortable med god støtte. Bagsæderne tilbyder tilstrækkelig ben- og hovedplads til, at voksne kan sidde komfortabelt, selv på længere ture – jeg er 189 høj, og har ingen problemer med at sidde godt. Gulvet er plant foran bagsædet på grund af den elektriske drivlinje, hvilket gør det nemmere at sidde på midtersædet.
Bagagerummet rummer 470 liter, hvilket naturligvis er mindre end de 585 liter, som Enyaq tilbyder. Det er dog stadig tilstrækkeligt til de fleste daglige behov, og bagsæderne kan naturligvis lægges ned, hvis man har brug for mere plads. Det er tydeligt, at det mindre bagagerum er en af de steder, hvor Skoda har skåret lidt ned for at kunne tilbyde Elroq til en lavere pris – men det er en fornuftig prioritering, da man ellers alligevel ville ende med en bil, der koster næsten det samme som Enyaq.
Ydeevne og køreegenskaber Elroq fås i tre forskellige motorvarianter og batteristørrelser:
• Elroq 50 kommer med et 55 kWh batteri og en 170 hk elmotor. Rækkevidden er op til 370 km (WLTP)
• Elroq 60 har et lidt større batteri på 63 kWh og yder 204 hk. Rækkevidden stiger til omkring 400 km.
• Elroq 85 er topmodellen med et 77 kWh batteri og en kraftigere motor på 286 hk. Her er rækkevidden op til 576 km.
Uanset hvilken variant man vælger, leverer Elroq en komfortabel og stabil køreoplevelse. Styretøjet er præcist og direkte, og undervognen håndterer ujævnheder i vejen på en effektiv måde. Bilen føles let at manøvrere trods sin størrelse, og den høje siddeposition giver et godt overblik over vejen.
Køreoplevelsen er præget af den støjsvage kabine, hvor vind- og vejstøj er holdt på et minimum. Skoda har tydeligvis arbejdet på lydisoleringen, og det gør Elroq til en behagelig bil på motorvejen. Elmotorens øjeblikkelige moment gør, at bilen føles kvik og reagerer hurtigt på speederen – især i Elroq 85, hvor de 286 hk virkelig gør en forskel.
Opladning og rækkevidde En af fordelene ved Elroq er den udmærkede ladekurve. Bilen understøtter lynopladning med op til 175 kW, hvilket betyder, at man kan lade batteriet fra 10 til 80 % på cirka 25 minutter under optimale forhold – i vores test tager det lidt længere, ca. 30 minutter, men det kan skyldes de knap så optimale forhold – især temperaturen.
Du kan altså sagtens tage på tværs af landet og forvente at nå frem uden at holde enorme pauser undervejs. Vores faste rute giver os et forbrug på 24,6kWh pr. 100 km, hvilket er nogenlunde som forventet.
Rækkevidden er på linje med, hvad man kan forvente fra en elbil fra VW-koncernen. De officielle tal på mellem 370 og 576 km (afhængigt af batteristørrelse) holder naturligvis aldrig, og den mindste version vil jeg kun anbefale som bybil eller pendlerbil der ikke skal køre enormt mange kilometer.
I praksis ender vi altså med godt under 2/3 af den opgivne WLTP rækkevidde (med 24,6 kWh/100 km bliver det ca. 320 "ægte" km på 85 modellen), hvilket er nogenlunde det, jeg forventer af de fleste biler om vinteren, selv om det er lidt trist. Jeg synes stadig, WLTP skal tages op til genovervejelse, for jeg har endnu til gode at se nogen biler reelt køre i nærheden af WLTP kilometer angivelsen, og jeg synes det er forkert at der står 576 km. på en bil der reelt kun kan køre 320 ca. Vinter eller ej.
Infotainment og teknologi Elroq kommer naturligvis med Skodas nyeste infotainmentsystem, som betjenes via en 13" skærm. Systemet er hurtigt og responsivt, og det understøtter både trådløs Apple CarPlay og Android Auto, hvilket for mig er det vigtigste, da jeg altid bruger CarPlay - det indbyggede system er fint til enkelte ting, men bare stadig ikke i nærheden af CarPlay eller Android Auto når det kommer til brugervenlighed i navigationen eller medieafspilning. Skærmens opløsning er skarp, og menustrukturen er logisk opbygget, hvilket gør det nemt at finde rundt i funktionerne når man skal rode med bilens indstillinger.
Head-up display kan tilkøbes som ekstraudstyr - hvilket der var i vores testede model. Det fungerer enormt godt, og man vænner sig hurtigt til det. Det føles helt naturligt at orientere sig efter det efter at have kørt bare nogle få kilometer.
Bilen har også en række avancerede førerassistentsystemer som adaptiv fartpilot, vejbaneassistent og automatisk nødbremse. Den sidste har jeg heldigvis ikke haft lejlighed til at teste, men vejbaneassistent og fartpilot fungerer begge glimrende og, vigtigst, man føler sig ganske tryg når funktionerne kører. Det er langt fra så avanceret som det, andre tilbyder - men det er det, de fleste vil føle er tilstrækkeligt i hverdagen.
Elroq er desuden udstyret med Skodas “Simply Clever”-løsninger, som inkluderer ting som paraply i døren og isskraber i tankdækslet. Smarte små detaljer.
En bil for rigtigt mange Elroq starter ved omkring 249.995 kr. for basisversionen Elroq 50, mens topmodellen Elroq 85 starter ved 314.995 kr.. Dertil kommer så eventuelle udstyrspakker, og du kan hurtigt komme op omkring 400.000 kr., hvilket er alt for meget - så kommer man op og rode over Tesla Model Y, som er en betydeligt bedre udrustet bil (eller noget andet, hvis du ikke kan lide Musks brand). Men i de lidt mere skrabede varianter får du altså stadig rigtigt meget bil til prisen.
Alt i alt er Skoda Elroq en rigtig god elbil til prisen. Den leverer god plads, stærke køreegenskaber og en rimelig rækkevidde og en god ladekurve – alt sammen pakket ind i et moderne og tiltalende design. Bagagerummet er måske lidt mindre, men det er en pris, der er værd at betale, hvis man ønsker en mere kompakt og prisvenlig SUV. Elroq rammer et attraktivt sweet spot mellem pris, ydelse og komfort – og det gør den til en af de mest interessante elbiler i sin klasse. Husk dog, at hvis du begynder at tilføje ekstraudstyr skal du holde øje med, om konkurrenterne ikke har noget bedre på hylderne til prisen.
Oversigt over konkurrenter Skoda Elroq 85 Volvo EX30 SM LR Kia EV3 LR FWD Peugeot e2008 GT Rækkevidde WLTP 576 km 476 km 604 km 401 km Batterikapacitet 77 kWh 65 kWh 78 kWh 50 kWh Forbrug WLTP 15,4 kWh/100km 17 kWh/100km 14,9 kWh/100km 15,4 kWh/100km Motor 286 hk 272 hk 204 hk 156 hk Moment 545 Nm 343 Nm 283 Nm 260 Nm Acceleration 0-100km/t 6,6 sek. 5,3 sek. 7,7 sek. 9 sek. Ladeeffekt (AC/DC) 11 kW / 175 kW 11 kW / 153 kW 11 kW / 128 kW 11 kW / 100 kW Ladehastighed 670 km/t 600 km/t 570 km/t 420 km/t Ladetid 10-80% 28 min. 26 min. 31 min. 30 min. Bagagerum 470 / 1.580 l. 318 / 904 l. 460 / 1.251 l. 434 / 1.467 l. Trækkrog 1.000 kilo 1.600 kilo 1.000 kilo Ikke muligt. Garanti 5 år / 150.000 km 2 år 7 år / 150.000 km 2 år Euro NCAP Endnu ikke testet 5 stjerner Endnu ikke testet Ikke testet Pris 314.995 kr. 293.100 kr. 289.999 kr. 259.990 kr.
Design og komfort
Køreegenskaber
Software
Førerassistentsystemer
Rækkevidde
Opladning
Fra 249.000 kr. (testet: 349.000 kr.) Skoda Elroq er reelt en skrumpet version af Enyaq, og det er absolut ikke en dårlig ting. Elroq leverer på kvalitet og performance - og indstigningsprisen er ekstremt lav
Kort sagt ... Skoda Elroq er en prisvenlig og kompakt el-SUV, som imponerer med god plads, fine køreegenskaber og moderne teknologi. Bilen har mindre bagagerum end storebror Enyaq, men er lettere og mere manøvredygtig i byen. Prisen gør den til et attraktivt valg, hvis man holder sig fra alt for dyrt ekstraudstyr.
Fordele Attraktiv pris Komfortabel og støjsvag kørsel Rummelig kabine trods kompakt størrelse Ulemper Mindre bagagerum end konkurrenterne Reel rækkevidde betydeligt under WLTP-tal Interiøret føles stedvist billigt