Düsseldorf: Volkswagen har her til aften hevet velourtæppet af konceptudgaven af det, der bliver tyskernes billigste elbil. Med en pris på 20.000 euro, svarende til 150.000 kroner, håber VW at den nye ID.Every1 bliver en lige så stor succes som Up’en var for ti år siden.
Designet har da også visse ligheder med den engang så populære fossile mikrobil, men VW har skruet gevaldigt op for frækheden med en ungdommelig orange accentfarve på seler, sæder og andre steder i kabinen, ligesom ID.Every1 har store 19-tommer hjul som standard.
– De brede hjulkasser over de store 19-tommer hjul samt den atletiske og klart definerede silhuet sikrer stabilitet. Det let frække smil på fronten gør bilen særligt charmerende. Et ‘secret sauce’-element er taget, der buer let ind på midten – en detalje, der normalt ses på sportsvogne. Disse designelementer giver ID.Every1 en karismatisk identitet, som folk kan relatere til, forklarer Volkswagens chefdesigner, Andreas Mindt.
ID.Every1 er både længere og bredere end Up, men den er lavere. Pladsmæssigt siger VW dog, at ID.Every1 er den gamle Up overlegen. Kabinen har samme rummelighed som en Polo, ligesom bagagerummet er væsentlig større end Up’ens (305 liter mod Up’ens 251 liter).
Rækkevidde på 250 kilometer Men det helt centrale er naturligvis drivlinjen. Hvad får man som kunde for de 150.000 kroner? Man får naturligvis ikke nogen racerbil. VW fortæller, at ID.1 får 95 heste i stalden og en topfart på 130 km/t.
Rækkevidden bliver på 250 WLTP-kilometer, hvilket reelt nok er lige omkring de 200, hvis du holder dig i byerne – og væsentlig mindre, hvis du begiver dig ud på motorvejene. Batteristørrelse og -type oplyses ikke, det afgøres først, når vi kommer tættere på produktionsudgaven. Derfor er der heller ikke nogen data på ladehastigheden – en væsentlig parameter med så kort en rækkevidde.
Ungdommelig kabine Volkswagen forklarer, at kabinen er skabt med et klart og horisontalt orienteret design. Infotainmentsystemets store touchskærm dominerer instrumentpanelet, mens ergonomiske knapper til klimaanlæg, sædevarme og lydstyrke er placeret nedenunder. Det digitale instrumentpanel er placeret centralt, og rattet har en todelt multifunktionsstruktur med en flad top og bund.
På passagersiden kan en tablet fastgøres til en skinne, eller der kan monteres en hylde, der fungerer som et bord.
Midterkonsollen kan skubbes hele vejen til bagsædet og fungerer som en multifunktionel enhed for alle passagerer. Udtrækkelige hylder giver yderligere anvendelsesmuligheder.
Sæderne kan foldes på forskellige måder, så bilen kan tilpasses til både transportbehov og passagerer – inklusive firebenede rejsekammerater.
Planen er, at ID.Every1 – eller rettere ID.1, som den nok kommer til at hedde – kommer på vejene i 2027. Vi kan altså først forvente at se en produktionsmodel om et års tid.
Til ren info er her en oversigt over de tre mindste / billigste modeller fra Volkswagen, baseret på det, vi ved om ID.Every1:
ID.Every1 ID.2all ID.3 Pure+ Rækkevidde WLTP 250 km 450 km * 388 km Motor 95 hk 226 hk * 170 hk Længde 3,88 meter 4,05 meter 4,26 meter Bredde 1,82 meter 1,81 meter 1,81 meter Højde 1,49 meter 1,53 meter 1,56 meter Akselafstand 2,54 meter 2,60 meter 2,77 meter Bagagerum 305 liter 490 liter 385 liter Klasse Up Polo Golf Pris (fra) 20.000 euro / 150.000 kr. 25.000 euro / 190.000 kr. 249.995 kr.
* Billigste variant vil med garanti have kortere rækkevidde og færre hestekræfter. Hold også øje med vores Youtube-kanal , hvor vi inden længe vil lægge videoklip fra præsentationen op.