Det svenske batteri-eventyr er kollapset: Northvolt, Europas store håb inden for battericeller til elbiler, er gået konkurs efter længere tids økonomiske udfordringer. Virksomheden med mere end 5.000 medarbejdere har indgivet konkursbegæring i Sverige, efter at det ikke lykkedes at skaffe ny kapital.
Northvolt har længe været udset til at blive Europas modstykke til asiatiske giganter som kinesiske CATL og BYD, og har siden grundlæggelsen i 2016 modtaget mere end 10 milliarder dollars i investeringer og lån fra bl.a. Volkswagen og Goldman Sachs.
Også den danske pensionskasse ATP har investeret 2,3 milliarder kroner i virksomheden, hvilket gav ATP en ejerandel på cirka 5,3 procent.
Trods de store økonomiske muskler og ambitionen om at „gøre olie til fortid‟ blev udfordringerne for store, især da BMW sidste år trak en vigtig ordre på to milliarder dollars tilbage.
„Virksomheden var ikke i stand til at sikre de nødvendige finansielle rammer for at fortsætte i sin nuværende form,‟ udtaler Northvolt i en officiel meddelelse.
Problemerne blev tydelige allerede i november, hvor Northvolt søgte om konkursbeskyttelse i USA (Chapter 11) i håb om at få ro til at skaffe nye midler. Men selv tidligere CEO Peter Carlssons erkendelse af, at Northvolt akut havde brug for op mod 1,2 milliarder dollars for at komme på ret kurs, var ikke nok til at vende skuden.
Nu overtager en svensk domstol processen med salg af selskabets aktiver og afviklingen af gælden, der i slutningen af januar oversteg otte milliarder dollars.
Med Northvolts kollaps står Europa igen tilbage med en dyb afhængighed af asiatiske producenter – et hårdt slag for ambitionerne om en europæisk batteriindustri.