Toyota har taget kritikken af deres første elektriske satsning, bZ4X, til sig. Nu svarer japanerne igen med en kraftigt opdateret udgave, der lover længere rækkevidde, hurtigere opladning og markant flere muskler „under motorhjelmen‟.
Opgraderingen inkluderer to helt nye batteripakker: en mindre på 57,7 kWh til forhjulstrukne versioner og en større på 73,1 kWh, der fås med både for- og firehjulstræk. Med sidstnævnte batteri stiger rækkevidden til 573 WLTP-kilometer. Til sammenligning kunne forgængeren kun nå op på 516 kilometer.
Også batteriets energitæthed er forbedret markant, da hver batteripakke nu indeholder 104 celler mod tidligere 96.
Den nye bZ4X (foto: Toyota). Kraftig effektforøgelse Toyotas elmotorer, kaldet ”eAxles”, benytter nu siliciumkarbid-semiconductorer, som sikrer både højere effekt og bedre effektivitet. Effekten starter ved 165 hestekræfter i basisversionen, men går helt op til heftige 343 hestekræfter i topmodellen med firehjulstræk. Det gør faktisk bZ4X til én af de kraftigste biler i Toyotas europæiske sortiment, kun overgået af GR-sportsmodellerne.
Desuden fordobles anhængervægten fra 750 kg til 1.500 kg, hvilket især henvender sig til europæiske kunder med campingvogne.
Farvel til lange opladningstider Lange opladningstider har hidtil været ét af bZ4X’ største problemer, men også her sker der klare forbedringer. Den indbyggede AC-lader går nu op til hele 22 kW mod tidligere 11 kW, hvilket halverer opladningstiden derhjemme eller ved offentlige AC-ladere.
Nuværende bZ4X Ny bZ4X Batterikapacitet 71,4 kWh 57,7 kWh / 73,1 kWh Rækkevidde WLTP 516 km 573 km Motor 214 hk 343 hk Ladeeffekt (AC/DC) 11 kW / 150 kW 22 kW / 150 kW
Hurtig DC-ladning ligger stadig på maksimalt 150 kW, men Toyota har nu udjævnet ladekurven, så bilen kan fastholde høj ladeeffekt langt længere end før. Resultatet er, at ladetiden fra 10 til 80 procent batteri nu tager cirka 30 minutter – en klar forbedring mod den tidligere time, og på niveau med konkurrenter som Tesla Model Y og Mustang Mach-E.
Desuden er batteriforvarmning nu standard. Funktionen aktiveres automatisk ved navigationsbaseret ladestation-søgning, hvilket især er en stor fordel for os i koldere egne.
Endelig bliver ruteplanlægningen i bilens navigationssystem markant forbedret. Systemet kan nu automatisk beregne den mest optimale rute med ladestop, en funktion som tidligere kun fandtes i Toyotas app.
Mere plads og bedre komfort Udefra er ændringerne diskrete, men i kabinen er der sket store ting. Hele instrumentpanelet er nyt, gearvælgeren flyttet ned under den dobbelte trådløse mobiloplader, og en 14-tommer multimedieskærm bliver standard.
Toyota lover også bedre lydisolering, færre vibrationer og en mere komfortabel køreoplevelse generelt.
Interiør og instrumenter i den nye (til venstre) kontra den eksisterende bZ4X (til højere). Priserne på den opdaterede bZ4X er endnu ikke offentliggjort, de bliver først offentliggjort tættere på lanceringen. Toyota lover i øvrigt, at den nye udgave finder vej til Danmark allerede i sensommeren.
Med de omfattende opgraderinger af bZ4X og gårsdagens præsentation af C-HR+ og den elektriske mikrobil ser det endelig ud til, at Toyota for alvor tager kampen op på elbilmarkedet.