Ford følger nu Volkswagen Group og sætter sin garantiperiode op til fem år på sine elbiler. Hidtil har den været på to år. Der er dog en hage. Kilometertallet er begrænset til 100.000 kilometer og nybilsgarantien ændres ikke; den er fortsat på to år. De efterfølgende tre år dækkes bilerne af Ford Protect .
Samtidig lancerer Ford en kampagne , hvor lagermodeller af Ford Explorer og Ford Capri kan købes for 20.000 kroner mindre. Dermed kan Explorer købes fra 279.990 kroner, mens Ford Capri kan købes fra 299.990 kroner.
Den nye garantiperiode kommer knapt tre måneder efter, at Volkswagen, Cupra og Skoda øgede deres garanti til fem år / 150.000 kilometer . Presset af de kinesiske og sydkoreanske mærker, hvoraf nogle giver helt op til syv år. Indtil da var det kotume for euroæiske biler, at der var bare to års nybilsgaranti.
I modsætning til Volkswagen og kompagni er der dog ikke tale om, at nybilsgarantien udvides permanent; i stedet har Ford valgt at bibeholde to års nybilsgaranti, men forære tre års Ford Protect oveni. De gælder for samtlige elektriske modeller; Ford Mustang Mach-E, Ford Explorer, Ford Capri samt Ford Puma Gen-E og varebiler som Ford E-Transit og E-Transit Custom.
Ford oplyser også, at den nye garanti ikke gælder sliddele som dæk og bremser, trim og karosseri som sædebetræk og karosseridele, diverse servicedele som pollen- og oliefiltre, 12-voltsbatteri og højspændingsbatteri.
Både Ford Explorer og Ford Capri er i øvrigt bygget på Volkswagens MEB-platform og er grundlæggende sammenlignelige med ID.4 / ID.5.
Med Ford med på “femårs-vognen” er det p.t. bare elbiler fra BMW, Renault og Stellantis Gruppen (Peugeot, Citroën, Fiat, Opel, m.fl.), der kun tilbyder to års garanti.