ElbilerTophistorie

Elbiler er blevet billigere at reparere

Elbilejere betaler ofte mere for deres forsikring, fordi selskaberne hævder, at reparationer er dyrere end på benzinbiler. Men nye tal viser, at reparationspriserne på elbiler er faldet markant og nu næsten matcher benzinbilerne.

Det er velkendt, at elbilsejere ofte må betale en højere forsikringspræmie end ejere af benzin- og hybridbiler. Forsikringsselskabernes standardforklaring har længe været, at elbiler ganske enkelt er dyrere at reparere – ikke mindst på grund af de dyre batteripakker. Men den begrundelse kan snart være fortid.

Nye tal viser nemlig, at reparationsomkostningerne for elbiler er faldet og nu nærmer sig niveauet for nyere biler med forbrændingsmotor. Spørgsmålet er derfor, om forsikringsselskaberne skal ud og finde en ny forklaring.

 

Elbil-reparationer næsten på niveau med benzinbiler

Ifølge en ny rapport fra Mitchell, der leverer teknologiløsninger til forsikrings- og autobranchen, er det blevet billigere at få repareret elbiler i USA. I gennemsnit kostede det sidste år 6.236 dollars – svarende til cirka 43.000 kroner – at reparere en skadet, men ikke totalskadet elbil. Det er et fald på 3 procent i forhold til året før.

Til sammenligning kostede reparationen af en nyere benzinbil i gennemsnit 6.127 dollars, hvilket er blot 109 dollars mindre end for elbilerne. Gennemsnittet for alle benzinbiler – også de ældre modeller – lød på 5.066 dollars.

 

Læs også: Så meget koster det at forsikre elbilen.

“Selvom biler med forbrændingsmotor stadig har de laveste gennemsnitlige reparationsomkostninger, er forskellen til nyere elbiler nu minimal,” konkluderer Mitchell i deres årlige EV Collisions Insight Report.

Flere skader – men også flere elbiler på vejene

Samtidig viser rapporten, at der bliver indberettet flere skader på elbiler. I 2024 steg antallet af forsikringssager på reparerbare elbiler med hele 38 procent sammenlignet med året før. Andelen af elbiler, som blev totalskadet, voksede også – fra 8 procent i 2023 til 10,2 procent i 2024. En af årsagerne er dog, at der i samme periode blev solgt rekordmange elbiler i USA.

Tesla dominerer stadig statistikkerne, når det gælder skader på elbiler. Tesla Model Y stod for 31,4 procent af alle forsikringssager på elbiler sidste år, hvilket var en stigning på 7,6 procent. Tesla Model 3 fulgte lige efter med 29,9 procent, men her faldt antallet af skader med knap 5 procent. Ford Mustang Mach-E indtog tredjepladsen med 6,4 procent af skaderne, mens Tesla Model S og Model X afrundede top 5.

 

Udsigterne for elbilejere bliver bedre

At reparationsudgifterne på elbiler nu ligger så tæt på benzinbilernes niveau, kan potentielt ændre billedet for forsikringspræmier fremover. I takt med at flere elbiler kommer på vejene og værkstederne bliver bedre til at håndtere skader på dem, kan man forvente yderligere fald i omkostningerne.

Indtil da kan elbilejere dog undre sig over, hvorfor de stadig betaler højere præmier – for data tyder nu på, at det gamle argument om de dyre reparationer synger på sidste vers.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.