Mazda gør op med forestillingen om, at store elbiler nødvendigvis skal koste dyrt. Den japanske bilproducent har netop løftet sløret for priserne på den kommende Mazda 6e – en rummelig, fuldt elektrisk model, der lander i Danmark fra august til en startpris på blot 299.990 kroner.
Til den pris får man en veludstyret bil i Mazda 6e’s Takumi-version med et 68,8 kWh batteri, som leverer op til 479 WLTP-kilometers rækkevidde og kan lynoplades fra 10 til 80 procent på 24 minutter. Mazda 6e markerer sig som en femdørs bil i coupé-stil med baghjulstræk og en elmotor på 258 hestekræfter.
For yderligere 15.000 kroner kan man vælge modellen med et større 80 kWh batteri, som øger rækkevidden til 552 kilometer. Her falder effekten let til 245 hestekræfter, men bilen bevarer sit drejningsmoment på 320 Nm.
Foto: Mazda Mazda er en af flere japanske mærker, der har svært ved at fodfæste i den nye elbil-virkelighed. I skrivende stund har de blot en enkelt fuldelektrisk model på markedet, nemlig MX-30 og den har ikke været det store succes. På knapt fem år er der bare indregistreret 1.323 eksemplarer herhjemme.
Måske kan 6e’eren være med til at ændre det. Det bliver i hvert fald ikke prisen, der forhindrer succes, hvis ellers bilens køreegenskaber kan følge med.
Design og funktionalitet i balance Mazda 6e viderefører Mazdas design-DNA med Kodo-filosofien i centrum. Den lave taglinje og de stramme linjer giver bilen en sportslig fremtoning, mens detaljer som rammeløse døre, integrerede dørhåndtag og en oplyst signaturvinge foran sætter ekstra kant på udtrykket. Bagpå fuldendes designet af markante LED-baglygter og en elektrisk hækspoiler, som automatisk justerer sig ved kørsel.
Mazda har også haft øje for det praktiske. Den store bagklap, hvor bagruden åbner med op, giver god adgang til bagagerummet og øger anvendeligheden til hverdagsbrug.
Kabine med japansk ro Indenfor fortsætter Mazda6e med et interiør inspireret af den japanske „ma‟-æstetik, der fokuserer på enkelhed og luftighed. Kabinen tilbyder både god benplads til alle passagerer og et stort panoramatag, der bidrager til rummeligheden. I Takumi-udgaven er kabinen udstyret med kunstlæder i sort eller beige, mens den dyrere Takumi Plus-model byder på Nappa-læder, ruskindselementer og ekstra komfortudstyr som elektrisk solgardin.
Foto: Mazda Førerpladsen domineres af en 14,6 tommer stor berøringsskærm med mulighed for at tilpasse visningen, et 10,2 tommer digitalt instrumenthus og et stort Head-up-display, der projicerer vigtig køreinformation op i forruden. Lyden leveres af et Sony-anlæg med hele 14 højttalere.
Sikkerheden i højsædet Bilen er udstyret med ni airbags og en bred vifte af aktive sikkerhedssystemer, som blandt andet hjælper med nødbremsning, vognbaneassistent og adaptiv fartpilot. Producenten fremhæver, at sikkerheden har været en central prioritet i udviklingen af modellen.
Mazda6e kan bestilles fra i dag, og introduktionen i Danmark er planlagt til sensommeren. Herunder et pris- og modeloverblik.
Model Udstyrsniveau Motor Batteri Rækkevidde Pris 6e Takumi 258 hk 68,8 kWh 479 km 299.990 kr. 6e Takumi Plus 258 hk 68,8 kWh 479 km 314.990 kr. 6e Long Range Takumi 245 hk 80 kWh 552 km 314.990 kr. 6e Long Range Takumi Plus 245 hk 80 kWh 552 km 329.990 kr.