Når danske privatbilister køber ny bil, vælger langt de fleste nu el. Faktisk går mere end otte ud af ti nye privatbiler på strøm.
Normalt kigger vi som medie på det samlede bilsalg – altså både biler købt af virksomheder og privatpersoner. Men ser vi udelukkende på privatkøbene, tegner der sig et markant billede: Elbilen har trukket fra konkurrenterne i overlegen stil.
I fjerde kvartal 2024 blev der indregistreret 16.282 nye privatbiler i Danmark. Af dem var hele 13.212 elbiler. Det svarer til 80,5 procent. Til sammenligning blev der kun indregistreret 190 dieselbiler – et tal, der nærmest er symbolsk.
Med andre ord: Når vi ser bort fra erhvervsbiler, nærmer Danmark sig elbil-boomet i Norge – og udviklingen er gået ekstremt hurtigt. På bare fire år er andelen af elbiler blandt privatbilister steget fra 8,6 procent i begyndelsen af 2021 til over 80 procent ved udgangen af 2024.
Der er flere årsager til elbilernes himmelflugt. For det første har afgiftslempelser givet danskerne et økonomisk incitament. For det andet er der sket en massiv udbygning af ladeinfrastrukturen.
Samtidig er modeludbuddet eksploderet: Hvor elbilen tidligere var forbeholdt de få, kan man i dag finde alt fra små, prisvenlige modeller til luksusbiler med lang rækkevidde. Hertil kommer højere benzin- og dieselpriser samt de lavere driftsomkostninger, som gør elbilen attraktiv i hverdagen.
Og udviklingen ser ud til at fortsætte i 2025. I årets to første måneder er dieselbiler nærmest helt ude af billedet med blot 114 privatindregistrerede modeller – mens over 7.000 privatkøbte elbiler allerede er kommet ud på vejene.
I øvrigt bestod den privatejede danske bilpark ved udgangen af februar måned af 2,55 millioner biler, hvoraf de 281.000 var elbiler – altså 11 procent. En andel der er steget fra 1 procent i 2021.