TeknologiTophistorie

Adobe kaster sig ind i AI-kapløbet med 10 intelligente agenter

Kan gratis AI-værktøjer vælte Photoshop af tronen? Adobe tager kampen op og lancerer ny AI-platform med 10 intelligente agenter.

Adobe, kendt som ophavsmand til Photoshop, står i disse år over for hårdere konkurrence end nogensinde før. Nye AI-drevne billedredigeringsværktøjer som Photopea og Retouch4me har skabt et marked, hvor avancerede grafiske opgaver kan klares hurtigt – og i nogle tilfælde uden brug af traditionelle programmer som Photoshop.

Samtidig ser vi en bølge af AI-løsninger, som gør komplekse billedredigeringer tilgængelige direkte i browseren eller gennem enkle plugins. Dermed bliver det lettere for både professionelle og amatører at udføre opgaver, som tidligere krævede dybere grafisk viden eller dyr software.

 

For at imødegå denne udvikling satser Adobe nu tungt på at bringe AI ind i kernen af deres løsninger. På Adobe Summit i Las Vegas annoncerede softwaregiganten i går lanceringen af Adobe Experience Platform Agent Orchestrator – en ny AI-platform, der introducerer 10 specialiserede AI-agenter.

Blandt de 10 AI-agenter finder man blandt andet Content Production Agent, der automatisk kan producere indhold i overensstemmelse med brandets retningslinjer – en funktion, der i praksis kan udføre mange af de opgaver, grafikere tidligere løste manuelt.

 

Samtidig introducerer Adobe Brand Concierge, en AI-drevet service, som skal gøre kundeinteraktioner mere personaliserede og skræddersyede end de klassiske chatbot-løsninger, vi kender i dag.

Her er Adobes 10 nye AI-agenter

  • Account Qualification Agent
    Identificerer og kvalificerer nye leads for B2B-virksomheder.
  • Audience Agent
    Analyserer kundedata og optimerer målgrupper til personaliserede kampagner.
  • Content Production Agent
    Producerer automatisk indhold i tråd med virksomhedens brand guidelines.
  • Data Insights Agent
    Omsætter komplekse data til konkrete og brugbare indsigter.
  • Data Engineering Agent
    Automatiserer dataintegration, oprydning og sikkerhed.
  • Experimentation Agent
    Tester og analyserer personaliseringsstrategier direkte i Adobe-platformen.
  • Journey Agent
    Planlægger og optimerer kunderejser på tværs af kanaler.
  • Product Advisor Agent
    Tilbyder skræddersyede produktanbefalinger baseret på brugerdata.
  • Site Optimization Agent
    Overvåger og forbedrer websites for at øge kundernes engagement.
  • Workflow Optimization Agent
    Effektiviserer arbejdsgange og godkendelsesprocesser i marketingteams.

Adobe har dog ikke tænkt sig at lade konkurrenterne løbe med markedet. Ud over de nye AI-agenter i Experience Platform har Adobe også rullet funktioner som Generative Fill ud i Photoshop, hvor brugerne med simple tekstbeskeder kan generere eller fjerne elementer i billeder – drevet af Adobes egen Firefly AI.

– Vi skaber værktøjer, der både kan automatisere og øge kreativiteten. Med Agentic AI gør vi det lettere for teams at fokusere på ideudvikling og kundetilpasning, siger Anjul Bhambhri, senior vicepræsident for Adobe Experience Cloud.

 

Spørgsmålet er nu, om Adobe kan fastholde sin førerposition i en tid, hvor AI gør det lettere for både små virksomheder og enkeltpersoner at producere indhold i høj kvalitet – uden nødvendigvis at bruge Photoshops fulde værktøjskasse …

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.