TeknologiTophistorie

Microsoft har genskabt Quake II med AI

Microsoft har brugt kunstig intelligens til at genskabe en spilbar version af Quake II – direkte i browseren. Det er kun en demo, men et kraftfuldt glimt af fremtidens AI-drevne spiludvikling.

Microsofts AI-eventyr tager nu fart – og det sker med et ikonisk computerspil som prøveklud. Nu kan man prøve en AI-genereret version af Quake II, skabt af Microsofts Muse AI-model.

Den nye teknologidemonstration er en del af Microsofts Copilot for Gaming-satsning og præsenterer en simpel, men spilbar kopi af Quake II direkte i browseren. Oplevelsen er stadig ret begrænset: Grafikken er sløret, fjenderne lidt utydelige, og Microsoft begrænser, hvor længe man kan spille ad gangen. Men det er ikke så meget selve spillet, der er pointen – det er et glimt af fremtiden.

 

Da Muse AI blev præsenteret tidligere i år, kunne modellen kun fremvise gameplay i 10 billeder i sekundet og en opløsning på 300 x 180 pixels. Den nye demo kører noget mere flydende og i en lidt højere opløsning på 640 x 360 pixels – stadig langt fra dagens standard, men en klar forbedring.

Muse AI er ikke tænkt som en erstatning for spilstudiernes arbejde, men som et værktøj til at hjælpe udviklere med hurtigt at lave prototyper af spilidéer. Allerede ved præsentationen i februar gjorde Microsofts topchef for gaming, Phil Spencer, klart, at Muse kan få en vigtig rolle i arbejdet med at bevare gamle spil:

 

“Du kan forestille dig en verden, hvor en model kan lære gamle spil ud fra gameplay-data og video og gøre dem tilgængelige på enhver platform, uden at den oprindelige spilengine skal køre på original hardware,” sagde Spencer dengang. “Vi har længe set spilbevaring som en vigtig mission, og modeller som Muse åbner helt nye muligheder.”

Det er tydeligt, at Microsoft nu træner Muse på flere spil end blot Bleeding Edge, som var det første eksempel. Vi kan forvente at se flere små, interaktive AI-spiloplevelser dukke op i Copilot Labs i nær fremtid.

Samtidig arbejder Microsoft på at forvandle Copilot til en personlig spilcoach, der kan følge med i, hvad du spiller, og give tips og guides i realtid. De første tests af Copilot Vision rulles snart ud til Windows Insiders.

 

Microsofts AI-fremtid for spil er stadig i de tidlige stadier, men Quake II-demoen viser, at drømmen om AI-skabte spil ikke længere blot er science fiction.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.