Den svensk-kinesiske elbilproducent Polestar har valgt at skære markant ned på sin tilstedeværelse i Kina efter skuffende salgstal i verdens største marked for elbiler. Beslutningen kommer efter et år, hvor mærket blot solgte 3.120 biler i Kina – svarende til kun 7 procent af dets samlede globale salg i 2024.
Ifølge Bloomberg har Polestar lukket to tredjedele af sine fysiske butikker i landet. Tidligere havde virksomheden 36 lokationer, men i dag viser Polestars egen app kun 10 tilbageværende butikker, hvor potentielle kunder stadig kan booke en prøvetur.
Det er ikke en fuldstændig tilbagetrækning – officielt lyder meldingen fra CEO Michael Lohscheller, at firmaet blot “prioriterer visse markeder”. Ikke desto mindre sker retræten kun en måned efter, at mærket afviste rygter om omstrukturering i Kina.
Lokale konkurrenter presser de udenlandske mærker
Polestars beslutning understreger, hvor svært det er blevet for importmærker – selv dem med lokal produktion – at klare sig i det kinesiske marked. På trods af at Polestar 2 produceres i Kina, har mærket svært ved at konkurrere med de mange stærke lokale aktører som BYD, Geely, Li Auto, Xpeng og endda den nye spiller Xiaomi.
Kinas marked for såkaldte “New Energy Vehicles” nåede hele 12,9 millioner solgte enheder i 2024, og størstedelen af disse blev leveret af netop de lokale producenter. De har formået at kombinere hurtig produktion, lave omkostninger og avanceret teknologi målrettet de kinesiske forbrugere – noget Polestars minimalistiske, skandinaviske design ikke i samme grad appellerer til.
Derudover befinder Polestar sig i en svær position som et brand, der minder meget om Geelys øvrige mærker – herunder Zeekr, som i forvejen har langt større markedsandel i Kina.
Europa og USA får højere prioritet
I stedet retter den svensk-kinesiske producent nu blikket mod markeder, hvor potentialet vurderes som større. Ifølge Lohscheller nævnes Storbritannien og Frankrig som særligt vigtige markeder i Europa. Derudover satser mærket fortsat massivt på USA, hvor man allerede i slutningen af 2024 annoncerede en plan om at udvide salgsnetværket med 75 procent – fra 35 til næsten 60 butikker. Dette skal ske via Volvos eksisterende forhandlernetværk, hvilket også kan styrke kendskabet til mærket.
Efter et hårdt 2024, hvor salget gik langsomt og konkurrencen intens, har Polestar fået en mere positiv start på 2025. I årets første kvartal steg det globale salg med hele 76 procent, primært drevet af lanceringen af nye modeller som Polestar 3 og Polestar 4. Men med så lille en andel af salget i Kina, vælger firmaet altså nu at prioritere deres største markeder.