Hvis du er på jagt efter en bil, der ikke efterlader dig i grøften med nødblinket tændt, er en elbil et godt bud. En ny opgørelse fra den tyske bilorganisation ADAC viser nemlig, at elbiler er betydeligt mere driftssikre end deres benzin- og dieselkolleger.
ADAC har analyseret 3,6 millioner assistancer udført af deres vejhjælp i løbet af 2024. Resultatet er tydeligt: Elbiler har færre problemer på vejene end biler med forbrændingsmotor – og det på trods af, at antallet af elbiler på de tyske veje er steget med hele 97 procent på bare ét år.
– Statistikken viser, at elbiler er mindre tilbøjelige til at bryde sammen end biler med forbrændingsmotorer i samme aldersgruppe. To til fire år gamle fossilbiler havarerer to og en halv gange så ofte som elbiler, hævder ADAC.
Målt på antallet af havarier per 1.000 biler ligger elbiler på 3,8, mens fossilbiler ligger på hele 9,4. Det skyldes blandt andet, at elbiler har færre bevægelige dele, ikke kræver motorolie og genererer mindre varme – faktorer, som alle mindsker slitage.
Ikke alle elbiler slipper uden skrammer
Tesla Model 3 topper listen over elbiler med højest driftssikkerhed. For 2022-modellerne er der kun registreret 0,5 havarier per 1.000 biler – en imponerende lav rate, fastslår ADAC. Samtidig viser tallene for ældre årgange, at Tesla Model 3 også holder niveau over tid.
Andre elbiler, der ifølge ADAC klarer sig rigtig godt, er BMW i3, Volkswagen ID.3, Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq.
Men selv om billedet generelt er positivt for elbiler, er ikke alle modeller uden problemer. Hyundai Ioniq 5 skiller sig negativt ud med et højt fejlindeks på 22,4, primært på grund af problemer med bilens integrerede ladestyringsenhed. Problemerne har været så omfattende, at de har ført til en officiel tilbagekaldelse.
Startbatteriet er den største synder
Uanset drivlinje er den hyppigste årsag til havari et defekt startbatteri. Hele 44,9 procent af alle nedbrud i 2024 skyldtes batteriproblemer, og i elbiler er tallet endda lidt højere – 50,5 procent.
Alligevel er elbilerne overordnet set mere robuste. For to til fire år gamle biler ligger havarifrekvensen på 1,7 per 1.000 elbiler, mod 4,0 for tilsvarende fossilbiler.
Samlet konkluderer ADAC, at elbiler fortsat bliver mere pålidelige år for år. Og selv om nogle modeller stadig kæmper med børnesygdomme, tyder udviklingen på, at bilproducenterne hurtigt lærer af deres fejl.
Med flere modeller på vejene og en stejl indlæringskurve hos producenterne ser fremtiden lovende ud for elbilernes driftssikkerhed.