Subaru har brugt biludstillingen i New Yorks som springbræt til en elektrisk fremtid, og det mest opsigtsvækkende indslag er uden tvivl den helt nye Trailseeker – en rendyrket elbil bygget til at tage på eventyr langt fra asfalterede veje.
Trailseeker er Subarus bud på en elektrisk SUV, der ikke går på kompromis med mærkets velkendte dyder som firehjulstræk, robusthed og sikkerhed. Med 375 hestekræfter, en rækkevidde på 450 kilometer og et batteri på 74,7 kWh, er den udviklet til dem, der gerne vil længere ud – og gerne i stilhed.
Platformen deles med den opdaterede Solterra, som også fik debut i New York, men Trailseeker går skridtet videre med funktioner og teknologi målrettet kørsel i barsk terræn. Her finder man Subarus klassiske Symmetrical All-Wheel Drive og det terrænglade X-Mode -system, som lader føreren vælge mellem køreprogrammer som “Snow/Dirt” og “Deep Snow/Mud”, afhængigt af underlag og forhold.
Subaru Trailseeker i al sin vælde (foto: Subaru). Hvis du synes at begreber som X-Mode lyder bekendt, så er det fordi Subaru-modellerne deler platform med Toyota bZ4X og Lexus RZ.
Sikkerheden er også i højsædet. Trailseeker får Subarus nyeste generation af EyeSight -førerstøtte, som blandt andet inkluderer nødbremseassistent, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og overvågning af den blinde vinkel.
Indvendigt bliver Trailseeker lige så moderne, som den er muskuløs. Et 14-tommers infotainmentsystem dominerer midterkonsollen og byder på trådløs Apple CarPlay og Android Auto. USB-C-porte med hurtig opladning for og bag samt trådløs mobilopladning på 15 watt er standardudstyr – ikke kun til føreren, men også til de eventyrlystne passagerer.
Et kig indenfor (foto: Subaru). Selvom Subaru ikke har afsløret prisen endnu, er det tydeligt, at Trailseeker er skabt til at appellere til SUV-købere, som er nysgerrige på elbiler, men som ikke vil give køb på fremkommelighed og frihed.
Den er planlagt til at lande hos forhandlerne i midten af 2026.