Kinesiske CATL, verdens største batteriproducent og leverandør til blandt andre Tesla og Ford, har netop præsenteret anden generation af dets Shenxing LFP-batteri. Den nye teknologi kan tilføje hele 520 kilometers rækkevidde på blot fem minutters opladning – og overgår dermed den hidtil hurtigste løsning fra konkurrenten BYD.
Med offentliggørelsen, der sker få dage før biludstillingen Auto Shanghai, tager CATL føringen i det stadigt intensiverede kapløb om at gøre opladning af elbiler lige så hurtig og bekvem som tankning af benzin- og dieselbiler.
Det nye Shenxing-batteri kan oplades med en effekt, der svarer til en ladekurve på hele 12C – en hastighed, der giver 2,5 kilometer rækkevidde pr. sekund. Batteriet understøtter opladning med over 1,3 megawatt og kan på én fuld opladning levere op til 800 kilometer rækkevidde, ifølge CATL.
Teknologien er desuden forbedret til brug i kolde klimaer. Ved temperaturer på under ti minusgrader kan batteriet oplades fra 5 til 80 procent på blot 15 minutter. Det reducerer en af de traditionelle ulemper ved LFP-batterier, som typisk har været mindre effektive i temperaturer under -10 grader Celcius.
Tre store nyheder på én gang Udover Shenxing 2.0 præsenterede CATL to andre batterinyheder:
Freevoy Dual Power Battery , en dobbeltbatteri-løsning med to separate energizoner i ét samlet batteripack. Den ene zone fungerer som primær strømkilde, mens den anden udvider rækkevidden. Ifølge CATL er det inspireret af konceptet med to motorer i luftfarten. Verdens første masseproducerede natrium-ion-batteri til elbiler , som giver op til 500 kilometers rækkevidde og klarer temperaturer helt ned til -30°C, hvor det stadig bevarer 93 procent af sin kapacitet. Ifølge virksomheden kan natrium-ion-batteriet oplades fra 30 til 80 procent på en halv time, selv i ekstrem kulde. Teknologien er især velegnet til plugin-hybrider og små elbiler, hvor pris og temperaturrobusthed er vigtige faktorer.
Selvom teknologien nu er klar, er det usandsynligt, at vi ser batterierne i Europa lige med det første. Handelskonflikter og eksportrestriktioner på sjældne jordarter og højteknologiske komponenter gør det vanskeligt for kinesiske virksomheder at eksportere den nyeste teknologi.
Video fra CATL Tech Day, hvor Shenxing 2.0 blev præsenteret.