Salget af elbiler stiger fortsat i Danmark, hvor næsten to tredjedele af alle nye biler i årets første kvartal var fuldt elektriske. Men sammenlignet med Norge, hvor elbiler næsten udgør hele markedet, er der fortsat plads til forbedring. En ny undersøgelse fra Norstat, foretaget for Toyota , peger på manglende viden som en betydelig årsag til, at flere danskere endnu ikke har taget springet til elbiler – især blandt kvinder.
I undersøgelsen deltog 2.000 danskere, som inden for de kommende to år planlægger at købe en ny bil. Her svarer lidt over halvdelen, at manglende viden og usikkerhed holder dem tilbage fra at vælge en elbil.
Undersøgelsen viser en markant forskel mellem kønnene, når det kommer til oplevet viden om elbiler. Blandt mændene svarer 41 procent, at manglende viden afholder dem fra at vælge en elbil, mens tallet for kvinder er oppe på 63 procent.
Anders Tystrup, pressechef hos Toyota Danmark, peger på mulige grunde til forskellen:
– Biler har traditionelt interesseret flere mænd end kvinder, og elbiler er ofte blevet præsenteret som avancerede, tekniske vidundere. Det kan have forstærket forskellen og gjort, at flere kvinder føler sig usikre på, om de er tilstrækkeligt klædt på til at vælge en elbil.
Teknologi og økonomi skaber tvivl Usikkerheden drejer sig især om emner som teknologi og økonomi. For eksempel er 46 procent af danskerne usikre på, om elbiler ruster hurtigere end konventionelle biler. Mens knap en tredjedel af mændene udtrykker denne usikkerhed, er tallet blandt kvinderne hele 60 procent.
Samme tendens ses på spørgsmålet om service og reparationer. Her er 39 procent af kvinderne i tvivl om, hvorvidt elbiler er dyrere at sende på værksted, mens det tilsvarende tal for mænd er 22 procent.
Trods den oplevede kompleksitet understreger Anders Tystrup, at en elbil faktisk ofte er nemmere at håndtere i dagligdagen og også byder på økonomiske fordele sammenlignet med traditionelle biler:
– En elbil er ofte lettere at betjene end mange tror, og samtidig kan der være væsentlige besparelser at hente i driftsomkostninger, siger han.