Opmærksomme læsere vil måske have bemærket, at hverken Volkswagen Passat eller den nyligt lancerede Tiguan har synlige udstødningsrør. Det er, naturligvis, ikke tilfældigt. De skal nemlig ligne elbiler.
– Vi vil gerne bringe el- og forbrændingsbiler tættere på hinanden, både inde og ude, siger Volkswagens Matthias Baehr, der er produktspecialist.
Den nye designfilosofi betyder, at bilerne får nye ansigter, hvor kølergrillen er “gemt” i kofangerne. Og mens tidligere modeller havde kunstige udstødningsrør i formstøbt plast, er de nu helt skjulte – ligesom i 1990’erne. Og det er den nye retning for brandet, siger Matthias Baehr.
– Årtiet med falske udstødningsrør er forbi, forklarer han.
Heller ikke den nye VW Tiguan har synligt udstødningsrør. Her ses bilen dog skråt forfra. Sammen med ny opladningshybridteknologi, der giver en rækkevidde på op til 100 kilometer på ren el, håber Volkswagen, at det vil vænne flere kunder til tanken om at have en elbil. Noget der for mange kunder – specielt i Tyskland – stadig er et fremmed begreb.
Tanken er, at hverdagsturene skal kunne klares på el, mens benzinmotoren er der som en ekstra sikkerhed på længere ture.
De nye biler vil dog stadig blive solgt med både benzin- og dieselmotorer. Men den teknologis dage er snart talte i Europa, siger Matthias Baehr.
– Jeg tror ikke, der bliver solgt nogle forbrændingsmotorbiler her i Europa om 10-15 år, siger han.
Og det kan han have ret i, for EU planlægger at forbyde alt salg af nye benzin- og dieselbiler i 2035.