Efter årevis med konstant fremgang, måtte Netflix ved sidste regnskabsfremlæggelse afsløre, at antallet af abonnenter er faldende. Også i Norden, hvor en ottendedel af de adspurgte i en Yougov-undersøgelse har opsagt abonnementet inden for tre måneder.
De mest tilbøjelige til at smutte, er ældre finske mænd med middelindkomst. Hele 24 procent af dem, der har opsagt Netflix inden for de sidste tre måneder, er mere end 60 år gamle. Der er også en overvægt af mænd, nemlig 56 procent.
Ser man på, hvor de kommer fra, er finnerne de mindst trofaste, hvor hele 16 procent siger, de har opsagt abonnementet. Danskerne er til gengæld blandt de mest trofaste (12 procent).
Når man ser tilbage, er Netflix blevet vurderet meget højt på værdi for pengene. Abonnementsomkostningerne ser dog ud til at være en drivende faktor for at forlade Netflix. Ser man på Norden som helhed, mener kun hver femte (21%) af dem, der har forladt Netflix, at streamingtjenesten giver god værdi for pengene. Samtidig mener kun halvdelen af de tilbageblivende kunder (55%), at streamingtjenesten giver god værdi for pengene.
Igen er danskerne mest trofaste; her mener 60 procent at Netflix giver god værdi for pengene.
Interessant er det også at se på, hvor de tidligere abonnenter siver hen. Med Danmark som eksempel ser det ud til, at nationale videostreamingtjenester ledet af nationale tv-selskaber vil vinde mest, hvis Netflix fortsætter med at miste abonnenter.
Da Yougov spurgte tidligere danske abonnenter, hvilke af følgende streamingtjenester de ville overveje at se, nævnte 55 procent DR TV. Det giver mening, hvis husholdningsøkonomien spiller en rolle, da DR TV betales over skatten.