Sonos meddelte i går, at de fra maj måned ikke længere vil udsende softwareopdateringer og nye funktioner til en række ældre produkter. Nå ja, så kan man jo bare bruge dem, som de er. Men nej; Sonos bekræfter i en mail til iNPUT, at er bare ét enkelt af de produkter, der ryger ud af loopet, tilsluttet, kan det lamme et helt Sonos-system, så ingen af højttalerne modtager opdateringer fremover. Heller ikke de spritnye produkter, der lige er pakket ud af æsken.
I mailen skriver Sonos:
”Da Sonos er et system, skal alle produkter i hjemmet køre den samme software. Hvis ældre produkter forbliver forbundet til det samme system som moderne produkter, vil de moderne produkter heller ikke længere kunne modtage regelmæssige softwareopdateringer eller ny funktionalitet”.
Det underbygger beskeder som flere bruger har fået fra supporten fra Sonos det seneste døgn. En Facebook-bruger spurgte, hvad det betød, at hans system ikke længere vil modtage opdateringer. Han er ejer af en enkelt førstegenerations Play 5 i et system med nyere Sonos-modeller og modtog dette svar:
”I den sammenhæng du beskriver, så vil det være hele dit Sonos system som bliver påvirket”.
En løsning …
I mailen til iNPUT kommer Sonos samtidig med en løsning på problemet:
”Kunderne vil være i stand til at adskille gamle spillere fra moderne systemer og fortsætte med at bruge dem. Vi vil have flere oplysninger, vi kan dele, om denne mulighed når vi kommer nærmere maj måned.”
Man kan se, om ens egen Sonos-opsætning indeholder udgående produkter ved at besøge sonos.com, vælge ”System” og se, om der står ”Legacy” ved nogen af produkterne. Står der ”Moderne produkt” vil de fortsat modtage opdateringer – altså med mindre der er et ”Legacy”-produkt i samme system.