Da vi i sidste måned anmeldte den billlige-ish kinesiske elbil Aiways U5, var et af vores ankepunkter, at det ikke var godkendt til træk. Men tænk sig, det er den blevet nu. Aiways fortæller på den danske hjemmeside , at bilen nu er godkendt til at måtte køre med anhænger med en vægt på op til 1.500 kilo.
“Godkendelsen omfatter alle producerede versioner af Aiways U5 med 204 hk elmotor fra modelår 2021. Nuværende ejere af en Aiways U5 årgang 2021 vil dermed også kunne få monteret anhængertræk på deres bil,” skriver Aiways.
Det bliver nok næppe trængsel hos værkstedet, for indtil videre er der blot solgt 88 eksemplarer af Aiways U5 i år; og det vides ikke hvor mange af dem, der lever op til kriterierne.
Aiways forventer, at anhængertrækket vil være klar til levering senere i år.
Den gode nyhed er, at der nu er en ekstra mulighed, hvis man leder efter en elbil med træk. Dem er der ikke mange af – og slet ikke i den prisklasser, hvor vi finder Aiways U5. Vil du have en elbil, der kan trække 1.500 kilo eller mere, er der kun Audi e-tron, Hyundai Ioniq 5 (med firhjulstræk), Mercedes-Benz EQC, Tesla Model X LR og Tesla Model Y på menuen. Og så Aiways U5. Senere i år kommer også Nissan Ariya med træk.
Vi skrev i vores anmeldelse af Aiways U5 , at ‘De tre største fordele ved U5’eren er størrelsen, prisen og udstyrsniveauet. Ulemperne er til gengæld den langsomme hjemmeopladning, en dårlig NCAP-sikkerhedstest og så den manglende mulighed for at få træk på bilen’. Det sidste er nu løst.
Se også vores videoanmeldelse her: