Et nyt studie fra amerikanske Insurance Insitute for Highway Safety (IIHS) slår det fast: Assistance-funktionerne i bilen er ikke sikre. Overhovedet. Bilerne kan ikke blive i vejbanen, de snydes af sving, skygger og bakker – og de overser parkerede biler. Organisationen testede fem bilmodeller med prominente selvkørende features og de faldt igennem alle fem. Bilerne blev testet både på bane og på rigtige vejstrækninger.
Niveau 2 assistance
IIHS har bedømt den såkaldte Niveau 2 Assistance, nærmere bestemt adaptiv fartpilot (ACC) og vognbaneassistent (Active Lane Keeping). Under testen af sidstnævnte fokuserede testerne på kurver og bakker. Bilerne blev hver kørt seks gange på tre forskellige vejstrækninger og af de fem biler var det kun Teslas Model 3 der formåede at holde sig inden for de striber, der markerede vejbanen, i alle 18 test. Teslas Model S var tæt på, men havde problemer med en bestemt kurve, hvor bilen konsekvent overstyrede. En enkelt af bilerne – BMW’s 5-Serie – klarede kun udfordringen tre af de 18 gange.
På åben vej klarede Model 3 sig også bedst, men var dog ikke fejlfri, som den var på banen.
Overser parkerede biler
De testede biler er alle udstyret med såkaldt Adaptive Cruise Control, ACC, der burde kunne tilpasse tempoet til forankørende biler og bremse ned i tilfælde af en standsning. I en af testene skulle bilerne køre med 50 km/t mod en parkeret bil, med ACC slået fra og automatisk opbremsning aktiveret. I denne test ramte begge Tesla-modeller den parkere bil.
Med AAC slået til, formåede samtlige fem biler at nedsætte farten og køre udenom den parkerede bil. Dog standsede Volvo S90 noget mere abrupt end de øvrige modeller, skriver organisationen. På åben vej – og med AAC aktiveret – var det udelukkende Teslas Model 3 der formåede at reagere på den parkerede bil! Faktisk virker Model 3 en smule for forsigtig, idet den havde tendens til at bremse ned for skygger på vejen.
Ud fra testen er IIHS endnu ikke klar til at konkludere hvilken producent, der har den bedste Niveau 2 Assistance – det kræver yderligere test.
Bilerne, der medvirkede i testen, var BMW 5-serien, Mercedes-Benz E-Class, Tesla Model 3, Tesla Model S og Volvo S90. Du kan læse en uddybende tekst om testen hos IIHS og se rå tal nedenfor: