AnmeldelseTophistorieWearables

Anmeldelse: Apple Watch Series 10

Apple Watch Series 10 er et godt ur på alle måder - men det er ikke en revolution

Apples nyeste Apple Watch Series 10 var egentlig, af rygtebørsen, udset til at være en markant opgradering fra sidste års Series 9 – om ikke andet så fordi det er et ”jubilæums-ur”. Men i praksis er det ”bare” en helt normalt opgradering af Apple Watch. Det gør dog heller ikke så meget, for Apple Watch er stadig et af de bedste smartwatches på markedet, og det ændrer sig absolut ikke med Series 10, som har en række gode forbedringer – men nogen revolution er det langt fra.

Design og Display

En af de mest markante opgraderinger ved Series 10 er det forbedrede display. Med en endnu større skærm, der næsten går helt ud til kanten af uret, får du 30 procent mere plads til at bruge apps og se notifikationer i forhold til tidligere modeller. Forskellen er tydeligst på den større 46mm-model som vi har fået til test. Uret har den største skærm blandt Apples ure til dato, endda større end den robuste Apple Watch Ultra 2. Denne ekstra plads gør det lettere at navigere på skærmen og øger læsevenligheden markant.

Udover skærmstørrelsen har Apple også optimeret teknologien med et OLED-baseret display med ekstra betragtningsvinkel, der forbedrer lysstyrken og farverne. Dette betyder, at skærmen nu er endnu bedre egnet til udendørs brug og skarpt sollys.

Et andet væsentligt designelement er den reducerede tykkelse på selve uret. Med en tykkelse på 9,7 mm er det den tyndeste model nogensinde. Det giver en mere komfortabel oplevelse og reducerer risikoen for at beskadige skærmen under daglig brug, simpelthen fordi uret ikke stikker så meget ud. Et yderligere plus er, at tidligere remme stadig er kompatible med Series 10, hvilket gør det lettere for eksisterende brugere at opgradere uden at skulle investere i nyt tilbehør. Jeg har personligt en ret stor stak remme liggende, som jeg så stadig kan bruge, og det vil formentlig gøre sig gældende for mange folk der opgraderer.

Der er også sket ændringer i materialevalget. Series 10 introducerer titaniumversioner, som erstatter de tidligere modeller i rustfrit stål. Titanium er både lettere og stærkere, hvilket gør det mere slidstærkt – og der burde også komme færre ridser over tid. Derudover er der blevet tilføjet flere farvevarianter, hvilket, sammen med de mange remme, gør det muligt for brugerne at vælge mellem et bredt udvalg af æstetiske muligheder.

Sundhed og Fitness

Apple har længe satset på at være en førende spiller inden for sundhedstracking, og Series 10 fortsætter i samme retning med nye og forbedrede funktioner. Blandt de mest bemærkelsesværdige tilføjelser er muligheden for at detektere søvnapnø. Ved hjælp af avancerede sensorer kan uret overvåge din vejrtrækning, mens du sover, og advare dig om potentielle problemer. Dette er ikke en erstatning for en medicinsk diagnose, men det kan være et vigtigt værktøj for brugere, der ønsker bedre kontrol over deres helbred. Det viser sig heldigvis, at jeg ikke lider af søvnapnø, hvilket i sig selv er en rar viden at have. Jeg vil i øvrigt sige, at det er betydeligt mere behageligt at sove med Series 10 end med Ultra, som ellers er det ur jeg bruger mest.

Udover søvnapnø funktionen introducerer Series 10 en funktion kaldet Training Loads, som hjælper brugeren med at forstå, hvordan træning påvirker kroppen over tid. Dette gør uret til et nyttigt værktøj for både professionelle atleter og motionsentusiaster, der ønsker at optimere deres træning og undgå overtræning. Funktionen giver dig indblik i, hvordan kroppen reagerer på forskellige former for træning, og hjælper med at tilpasse din rutine efter det.

De mere velkendte sundhedsfunktioner som EKG, iltmåling i blodet og hjertefrekvensovervågning er stadig inkluderet og er blevet yderligere finjusteret for bedre nøjagtighed.

Software og Funktioner

Med lanceringen af watchOS 11 får Apple Watch Series 10 flere forbedringer. En af de mest fremhævede funktioner er den forbedrede “Smarte Stak,” som nu understøtter Live Aktiviteter direkte fra iPhone. Dette betyder, at brugerne kan få opdateringer fra tredjepartsapps direkte på deres ur i realtid, hvilket forbedrer anvendeligheden af uret i hverdagen.

Derudover har Apple introduceret en funktion, der lader dig justere dine aktivitetsmål dagligt. For første gang kan man altså tilpasse sit mål afhængigt af energiniveau og dagsform, hvilket gør det lettere at holde styr på fremskridt uden at blive frustreret over urealistiske mål på dårlige dage, som de fleste løber ind i.

WatchOS 11 udvikler sig, ligesom hardwaren, ganske langsomt år for år, og dette år er et mellemår med fintuning og altså enkelte nye funktioner. Ikke desto mindre virker

Batterilevetid

Batterilevetiden er et af de få områder, hvor Series 10 ikke har set markante forbedringer i forhold til tidligere modeller. Uret tilbyder stadig op til 18 timers brug på en enkelt opladning, hvilket betyder, at det typisk skal oplades dagligt ved normal brug – jeg har endnu ikke været i problemer med at komme igennem en dag, men når jeg har sovet med uret er det helt dødt om morgenen, så jeg har måttet smide det på laderen i en halv time inden sengetid for at have strøm nok til at tracke søvn. Der er dog mulighed for at aktivere en strømbesparende tilstand, som kan forlænge batteriets levetid til op til 36 timer, hvilket kan være en fordel for dem, der har lange arbejdsdage eller rejser meget – men det slukker samtidig for nogle af de vigtigste funktioner, så i praksis skal du regne med den ene dag.

Selvom batterilevetiden ikke er revolutionerende, er det stadig en rimelig ydelse, i betragtning af hvor mange avancerede funktioner uret indeholder. Det ville afgjort være ønskværdigt med en længere batterilevetid, men de fleste brugere vil sandsynligvis finde det tilstrækkeligt til daglig brug. Jeg tror dog jeg havde foretrukket en ekstra millimeter i tykkelsen for til gengæld at kunne opnå lidt bedre batterilevetid – især fordi jeg er vant til Ultra, som snildt klarer sig to hele dage. Men det kommer jo så også med den ulempe at uret er mere ubehageligt at sove med – der er altså for og imod at prioritere batterilevetiden.

Ydelse og Brugervenlighed

Med den nye S10-chip er Series 10 hurtigere til langt det meste. Det mærkes tydeligt, at uret har hurtigere responstider og kører apps mere flydende. Alt fra at åbne apps til at navigere mellem menuer føles helt problemfrit, og det gør den daglige brug mere behagelig. Men hvis jeg sammenligner direkte med Series 9 er forskellen ikke stor nok til, at det vil være noget jeg umiddelbart ville bemærke – altså med mindre jeg netop holder de to ure op direkte ved siden af hinanden.

Uret har også fået forbedret Siri-integration, hvilket gør det nemt at give stemmekommandoer og få hurtige svar, selv når du har hænderne fulde. Kombineret med opgraderinger som Bluetooth 5.3 og Wi-Fi 6 der sikrer uret en mere stabil og hurtig forbindelse, ender det med en ekstremt flydende oplevelse hele vejen rundt.

Konklusion

Apple Watch Series 10 bygger videre på alt det gode fra tidligere generationer og introducerer en række forbedringer, der gør det til en endnu bedre hjælper i hverdagen. Det større, næsten kantløse display, de nye sundhedsfunktioner som søvnapnødetektion, og de forbedrede træningsfunktioner giver endnu flere måder at tilpasse oplevelsen på. Den slankere profil og lette titaniumkonstruktion gør det til et godt valg for dem, der sætter pris på design såvel som funktionalitet.

Selvom batterilevetiden ikke er blevet markant forbedret, og prisen ligger i den højere ende, er Apple Watch Series 10 et fantastisk valg for dem, der søger en avanceret og pålidelig smartwatch. Det er stadig primært et sundhedsur, men er absolut også et ur for dem, der bare gerne vil have et godt smartwatch. Hvis du er den lykkelige ejer af et Series 8, 9 eller et Ultra af en hvilken som helst generation, ja så ville jeg nok springe over denne gang. Men kommer du fra et ældre ur er der absolut gode forbedringer her.

Apple Watch Series 10 (46mm testet)

Fra 3.599 kr.

Apple Watch leverer stadig - også her i sin 10. generation. Men udviklingen går ikke enormt hurtigt, og du kan sagtens springe denne udgave over hvis du har et nyere ur i forvejen.