Kinesiske elbiler deler vandene. Mange skyr dem mens andre ser mere økonomisk på sagen. For faktum er, at de kinesiske bilproducenter – med hjælp fra staten – kan levere biler, der er væsentlig billigere end de europæiske ditto. Således også med Byd Dolphin, der ikke alene er i den billigere ende, men samtidig er spækket med udstyr.
Modellen fås fra 234.995 kroner, men den udgave, jeg har haft til låns, er Design-varianten, der topper menuen med en pris på 249.995 kroner. Og det er vel at mærke med al det udstyr ombord, man kan få, hvis man ser bort fra gummimåtter og aftageligt cykeltræk.
Til prisen får man en forholdsvis rummelig bil i Golf-klassen, med en rækkevidde på op til 427 WLTP-kilometer, 204 heste i stalden og et forbrug på omkring 17 kWh pr. 100 kilometers kørsel. På papiret lyder det jo som noget af et knaldtilbud, men der er naturligvis ridser i lakken, omend de ikke er voldsomme.
Byd Dolphin (foto: iNPUT). Det overordnede design vil jeg ikke gå ind i, da det er fuldstændig subjektivt. Men Dolphin er en typisk bil i Golf-størrelsen, med fin plads til fire voksne. Der kan godt klemmes en femte ind på bagsædet, men det går hårdt ud over komforten.
Benpladsen til bagsædepassagerne er just ikke gavmild, men man sidder heller ikke i spænd. Sæderne er behagelige både foran og bagi. Der er ISO-fix beslag på tre sæder – på passagersædet forrest og på de to yderste pladser på bagsæderne.
Den er også ganske rummelig i bagagerummet, der kan håndtere 345 liter. Lægges bagsæderne ned, er der hele 1.310 liter til rådighed. Dertil er der fint med aflægsningspladser i kabinen til alt det løse.
Et kig på førerpladsen. Dørhåndtaget er formet som en delfin-finne … To USB-C stik og plads til SD-kort. Skærmen kan drejes, så den står på højkant eller ligger ned. Masser af udstyr Apropos kabinen, så er den strøet med udstyr i et omfang, der er sjældent i denne prisklasse. Den testede udgave af Byd Dolphin, Design , der er øverste udstyrsniveau til en pris på 249.990 kroner, har både panoramaglastag med elektrisk solskærm, mørktonede bagruder, opvarmede sidespejle, 360 graders-kamera, sædevarme, trådløs opladning af mobiltelefonen, varmepumpe og V2L – inklusive adapter.
Igen er design en subjektiv vurdering, men kabinen føles ikke billig. Den er blød de steder, det er nødvendigt og materialerne ligner heller ikke noget fra en bil i denne prisklasse.
Så må man til gengæld leve med, at der er rigeligt meget vindstøj, når der køres på motorvej, ligesom lydkvaliteten fra musikanlægget er under par.
Stor vendbar skærm Skærmen er et kapitel for sig. Den er stor – knapt 13 tommer – og så kan den vendes, så den er enten vertikal eller horisontal. Den skiftes mellem de to tilstande via en knap på rattet. Som udgangspunkt er den horisontal og jeg har ikke rigtigt fundet ud af, hvorfor der nogensinde skulle skiftes til vertikalt. Der er ikke nogen apps i systemet, der fordrer det. Men det er en sjov gimmick, der nok skal imponere naboen.
Generelt er bilens styresystem ganske okay og nemt at finde rundt i. Det eneste, der irriterer mig, er besværet med at komme ind til indstillingerne for klimaanlægget. Man skal både swipe og trykke for at få adgang. Der kunne jeg godt savne fysiske knapper i stedet.
Man kan også argumentere for, at brugerfladen virker lidt … kinesisk. Ligesom de første kinesiske mobiltelefoner, der kom på markedet herhjemme. Det er en æstetik, der er noget anderledes end den Nordiske. Der er dog mulighed for at bruge både Android Auto eller Apple CarPlay – og endda trådløst – hvis styresystemet skærer i øjnene.
Lidt for rap? Med 204 heste i stalden og en forholdsvis lav kampvægt på 1.658 kilo, føles Byd Dolphin som en rap lille sag. Måske for rap. I hvert fald er det ikke det mindste problem at få forhjulene til at lave hjulspin. Der skal ikke trykkes hårdt på pedalen førend hjulene slipper vejgrebet, når bilen sættes i gang fra 0 km/t.
Det kan måske imponere en vis kundegruppe, men jeg tror ikke disse er i Byds målgruppe. Når først Dolphin er kommet op i hastighed er vejgrebet ikke noget problem. Den føles stabil på vejen og styringen er præcis.
Jeg er også begejstret for køreassistentfunktionerne. De kinesiske elbiler, jeg har kørt, har ofte udfordringer med den adaptive fartpilot og EU’s nye advarselslyde. Det er ikke noget problem i Byd Dolpin. Bevares, den pinger når hastighedsgrænsen overskrides, men ikke med en høj lyd, som i andre modeller. Her har Byd ramt en fin balance. Der kommer heller ikke besynderlige advarselslyde, der forstyrrer kørslen, i tide og utide.
Den adaptive fartpilot fungerer også fint. Den er nem at betjene og den opfører sig ikke besynderligt i overhalingsituationer. Eneste aber dabei er vognbaneassistenten, der er lige en smule for aggressiv. Men den kan naturligvis slås fra, hvis det generer.
Rækkevidde og opladning Byd Dolphin er bestykket med en 60 kWh batteripakke, der giver bilen en WLTP-rækkevidde på 427 kilometer. Det er på niveau med konkurrenterne VW ID.3 Pro og MG 4 og lidt kortere end Renault Megane E-Tech , der til gengæld også er 50.000 kroner dyrere.
Dolpin er altså en bil, der snildt kan klare ture mellem landsdele – og holder man sig fra motorveje til dagligt, kan man snildt trække op mod 370 kilometer ud af batteriet. Heldigvis, for set med nutidens standarder er den bestemt ikke hurtig til at lade op igen.
Hjemme i garagen kan Byd Dolpen lades med standard 11 kW AC (med tre faser). Men på udebane topper den på papiret ved 80 kW DC. Det er ikke just imponernede. Til gengæld holder den ladeeffekten rigtig godt. De første 15 minutter kører den på maksimalt niveau, hvorefter den falder til lidt over det halve. Og holder sig stabil der indtil den stiger en smule igen. Se ladekurven herunder.
Det hjælper dog ikke det helt store, hvis man har travlt. Det tager nemlig knapt tre kvarter at fylde batteriet fra 10 til 80 procent. Og vil du have den over 90 procent, skal du berede dig på at vente i mindst en time.
Som det ses nedenfor er ladetiden enddog meget lig det, jeg oplevede på Renault Megane E-Tech. I en grad så jeg mistænker, at de to biler har nøjagtig samme Byd-batteri i bugen. Det kunne gå, da Megane kom på vejene for to år siden, men udvikligen går hurtigt i elbilland og nu virker det undervældende.
Byd Dolphin er ikke perfekt – specielt opladningshastigheden generer – men til prisen er den svær at kome udenom. Du forkæles virkelig med udstyr i en bil, der er ganske rummelig og kører fint. Igen til prisen.
Ladeeffekten behøver i øvrigt heller ikke at være et problem. Hvis dit behov for at køre mere end 300 kilometer om dagen ikke er stort, kan du måske leve med en ekstra kaffepause, når du vælger den rigtig lange tur engang imellem.
Byd Dolphin MG 4 Luxury Renault Megane E-Tech Techno VW ID.3 Pro Rækkevidde (WLTP) 427 km 435 km 442 km 430 km Batterikapacitet (netto) 60 kWh 64 kWh 60 kWh 52 kWh Motor 204 hk 204 hk 220 hk 204 hk Acceleration 0-100km/t 7 sek. 7,9 sek. 7,4 sek. 7,6 sek. Ladeeffekt (AC/DC) 11 kW / 80 kW 11 kW / 140 kW 22 kW / 130 kW 11 kW / 165 kW Pris 249.995 kr. 244.999 kr. 299.990 kr. 299.995 kr.
Priserne er hentet den 21. juli 2024. Kigger man elbiler i samme klasse som Byd Dolpin, ligger den prismæssigt rigtig lunt i svinget. På de rå tal er det igen bare ladehastigheden der stikker ud. Hvad tabellen herover ikke viser, er mængden af ekstraudstyr, der følger med i Dolphin. Her stikker den i bedste kiniserstil helt af fra både VW og Renault.
Design og komfort
Køreegenskaber
Software
Førerassistentsystemer
Rækkevidde
Opladning
Sikkerhed
249.995 kr. Byd Dolpin er ikke perfekt – specielt ladehastigheden generer – men til prisen er den svær at komme udenom. Du forkæles virkelig med udstyr og den kører fint.