AnmeldelseElbilerTophistorie

Anmeldelse: Kia EV6

Kan Kia EV6 virkelig levere den lynhurtige opladning, der loves? Vi tog bilen med på en tur til lynladeren på Farø for at tjekke ...

Så har jeg endelig haft mulighed for at køre Kia EV6. Bilen der lover både lang rækkevidde og lynhurtig opladning. Ved en lynlader kan EV6 lades op fra 10 til 80 procent på under 20 minutter og du får 100 kilometer på batteriet på bare fem minutters opladning. Det kan vi lide.

Samtidig er rækkevidden mere end anstændig. Alt afhængig af variant, kan EV6’eren køre op til 528 kilometer på en opladning. Sådan siger i hvert fald salgsmaterialet.

 

Kia EV6 er en direkte konkurrent til modeller som Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E, Volkswagen ID.4 og den kommende Toyota bZ4X. Men den har også meget en tættere konkurrent, nemlig Hyundai Ioniq 5, der løb med titlen som Årets Bil 2022.

Mere sporty end Ioniq 5

Men selv om de mekanisk er temmelig ens, så er det to meget forskellige biler. Hvor Ioniq 5 med sit kantede design ligner en bil, der har været gemt i en garage siden 1980’erne, så er EV6’eren langt mere sporty i sit udtryk. Et løfte der i øvrigt går igen i køreoplevelsen.

 

Kia har nemlig ofret noget støddæmpning over ujævnheder for at skabe en bil, der er lidt mere adræt og sjov at køre. Hermed ikke sagt, at den er “stiv” eller ubehagelig, blot er den ikke lige så flydende i sin kørsel som Ioniq 5’eren. Vejgrebet er rigtig fint og der er ingen krængning i skarpe sving.

Min største anke er, et udsynet gennem bagruden er svært minimeret på grund af de enorme c-stolper. Det kompenseres der til gengæld for med et velfungerende bakkamera og baksensorerne; features, der er standard i alle tre varianter.

En kolossal stor bil

I kabinen er der naturligvis også store forskelle mellem EV6 og Ioniq 5. Selv om det grundlæggende layout af skærmene er ens, har Kia og Hyundai nemlig foretaget forskellige valg. Hvor Ioniq 5 er udrustet med en centerkonsol, der kan skydes frem og tilbage efter behov, har Kia valgt en mere traditionel tilgang med en fastmonteret centerkonsol. Det koster lidt på pladsfølelsen, men der er til gengæld masser af muligheder for at lægge ting og sager.

 

EV6 er stadig en bil med rigelig plads. EV6 er en kolossal stor bil. Selv om der sidder en høj person foran dig, har du stadig masser af knæplads på bagsædet. Mit gæt er også, at du skal nærme dig 1.90 meter, hvis du vil i kontakt med loftet på bagsædet. Kortere personer vil ikke have problemer. Overhovedet.

Det flade gulv og bilens bredde ikke alene giver en følelse af rummelighed, den er rummelig. Tre voksne kan snildt sidde ved siden af hinanden på bagsædet uden at føle sig klemte.

Med 490 liter er der også god plads i bagagerummet. Specielt fordi ladekabler kan placeres under en ekstra bund i bagagerummet. EV6 er desuden udrustet med en såkaldt frunk, der er så voluminøs, at den kan rumme en weekendtaske.

 

Skærme overalt

Kias styling af kabinen er også mere traditionel end Hyundais ditto. Og hvor Ioniq 5 kan virke lidt “billig”, så er der mere kvalitetsfølelse over materialerne i EV6. Her tænker jeg i særdeleshed på de fysiske knapper under den centrale skærm, som på Ioniq virkede direkte tarvelige.

EV6 har også en finesse, jeg er ret pjattet med. Der, hvor de fysiske knapper befinder sig på Ioniq 5, er der en ekstra skærm på EV6 (se billedet ovenfor). Ved første øjekast ligner det “bare” sort plast med påtrykte ikoner, men det er en skærm med direkte adgang til klimaanlægget. Eller til medieafspilning – skærmen skifter nemlig udseende, alt efter hvad den bruges til.

 

Skærme flankeres af to fysiske drejeknapper, der enten bruges til at skrue op og ned for temperaturen eller til volumen. Det er en ret blæret effekt, der vil kunne ses i den video-anmeldelse, vi er i gang med at producere.

Brugerfladen på styresystemet er ikke direkte kønt, men det er overskueligt og relativt velfungerende. Relativt fordi jeg flere gange oplevede lidt ventetid fra jeg trykkede på skærmen til der rent faktisk kom respons. Ioniq 5 havde samme problem. Et alternativ er at bruge Apple CarPlay eller Android Auto, som understøttes.

 

Fra 0 til wow-effekt på 7,3 sekunder

Den udgave, jeg lånte til denne anmeldelse, er Kia EV6 Long Range. Det er sandsynligvis den variant, de fleste vil gå efter, da den har længst rækkevidde og mulighed for den hurtigste opladning (Standard Range understøtter ikke 800-volt opladning).

Modellen har anstændige 229 hestekræfter og accelererer fra 0-100 km/t på 7,3 sekunder. Det er altså ikke nogen racerbil, men en udpræget familiebil. Når det er sagt, så kan den altså sagtens accelerere fra 0 til wow-tilråb fra bagsædet, hvis du vil have den til det. Det er trods alt en elbil.

Standard RangeLong RangePerformance
Rækkevidde (WLTP)394 km528 km506 km
Batteristørrelse58 kWh77,4 kWh77,4 kWh
Opladning (AC/DC)11 kW / 180 kW11kW / 240 kW11 kW / 240 kW
Hestekræfter170 hk229 hk325 hk
DrivakselBaghjulstrækBaghjulstrækFirehjulstræk
Pris329.900 kr.354.900 kr.379.900 kr.
Pris med Upgrade-pakke364.900 kr.389.900 kr.414.900 kr.
Pris med GT-Line-pakke444.900 kr.
(Priserne er hentet 8. maj 2022).

Hurtigt videre fra ladestationen

Et af de helt store salgsargumenter for Kia EV6 er muligheden for lynhurtig opladning ved hjælp af 800-volt teknologi. Noget som ellers kun ses i søsteren Hyundai Ioniq 5 og i væsentlig dyrere elbiler. I teorien kan EV6 lades op fra 10 til 80 procent på 18 minutter, står der i brochurerne. Det er naturligvis betinget af, om man sætter den til at lade ved den rigtige type oplader. Hjemme i garagen kan den “kun” klare 11 kW AC.

For at teste om Kia EV6 virkelig kan lade så hurtigt op, som sælgeren hævder, kørte jeg den til lynladeren på Farø. Laderen kan levere op til 300 kW DC, så EV6’eren havde de bedste muligheder for at vise sit værd.

Der var 11 procent på batteriet, da jeg satte den til opladning, og sandelig; Efter en halvsløv start, hvor den sugede 170 kW, var sugerøret roligt blevet udvidet til 224 kW, da batteriet nåede 24 procent. Den holdt sig på 224 kW indtil batteriet var på 50 procent, hvorefter effekten dalede drastisk til 151 kW.

Der var endnu et drastisk fald efter 70 procents opladning, men på trods af det, formåede laderen at fylde 80 procent på batteriet på 21 minutter. Ikke helt så godt som lovet, men det kan skyldes et utal af faktorer. De 21 minutter er klart godkendt i min optik. Det svarer til, at jeg fik 420 kilometer på batteriet.

Samtidig formåede laderen at levere en spænding på 794,6 volt af de 800 volt, EV6’eren kan håndtere. Det er i øvrigt p.t. kun Hyundai Ioniq 5, Porsche Taycan og Audi e-tron GT der kan matche det. Alle andre elbiler lader med maksimalt 400 volt.

Efter de 80 procent steg effekten til 80 kW, hvorefter den faldt igen. Jeg nåede op på 92 procent på 35 minutter. Herunder min ladekurve:

Kia EV6
Kia EV6 Long Range ladekurve (Illustration: iNPUT).

På grafen herunder er det lidt nemmere at se, hvor mange kilometer man “tanker” på bilen i to-minutters intervaller. Igen med udgangspunkt i, at der var 10 procent på batteriet, da opladningen blev startet. Som det ses, flader kurven ud efter omkring 21 minutter.

Kia EV6
Ladetid kontra rækkevidde (Illustration: iNPUT).

Sikkerhed

Kia EV6 klarer sig enddog meget godt i Euro NCAP testen, hvor den får fuldt hus med fem stjerner. Dykker med ned i deltestene kan man se, at den scorer rigtig højt i førerbeskyttelse, bagsædebeskyttelse og sikkerhedssystemer. Der, hvor bilen klarer sig dårligst, er på beskyttelse af de bløde trafikanter omkring bilen.

Der er da også masser af sikkerhedssystemer som standard i selv de billigste varianter af EV6. Alle modeller har automatisk nødbremse, der kan genkende gående og cyklister, såvel som biler. Der er også adaptiv fartpilot og vejbaneassistent – samt et system, der holder øje med, om føreren er uopmærksom.

iNPUT mener …

Kia EV6 er lidt en ener, der kun er direkte sammenlignelig med Ioniq 5’eren. Det er en SUV, der ligner en coupe. Eller en coupe med plads som en SUV, vælg selv. Den konkurrerer naturligvis også mod både Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV, Ford Mustang Mach-E og endda Tesla Model Y og andre biler i samme prisklasse og størrelse.

Den er billligere end samtlige disse biler, hvis man vil have dem med samme udstyrspakke, for der er masser af udstyr i EV6. Selv hvis man vælger Long Range-udgaven med Upgrade-pakke, som er den jeg ville anbefale, taler økonomien for at vælge EV6.

Men det, der virkelig får EV6’eren til at skille sig positivt ud, er pladsen i bilen og så den lynhurtige opladning af batteriet. Og så synes jeg personligt, at den rammer ret godt mellem at være behagelig på de lange ture og samtidig sjov at køre.

Kia EV6

Design og komfort
Køreegenskaber
Software
Selvkørende egenskaber
Rækkevidde
Opladning
Sikkerhed

416.898 kr.

Det der virkelig får Kia EV6 til at skille sig positivt ud, er pladsen, køreoplevelsen og den lynhurtige opladning af batteriet.

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.