AnmeldelseElbilerTophistorie

Anmeldelse: Renault Scenic E-Tech

Renault Scenic E-Tech en af de mest komplette familiebiler på elbilmarkedet. Den kombinerer flot design, solid komfort, avanceret teknologi og en fin rækkevidde, der placerer den blandt de bedste i sin klasse.

Renault Scenic E-Tech er franskmændenes bud på en rummelig, elektrisk familiebil, og den lover både lang rækkevidde, moderne teknologi og en komfortabel køreoplevelse. Men lever den op til forventningerne?

Vi har testet Scenic E-Tech for at se, om den kan tage kampen op mod de stærkeste konkurrenter i segmentet, og om den virkelig er det oplagte valg for den moderne familie. Her er en grundig gennemgang af, hvad du kan forvente af denne elbil, og hvordan den klarer sig i praksis.

 

Jeg synes, at Renault laver vanvittigt flotte elbiler. Megane E-Tech og den kommende Renault 5 er blandt de mest interessante designs på markedet. Scenic E-Tech er bestemt en flot bil, men den stikker ikke ud på samme måde som de to nævnte. Den er mere anonym, hvilket måske nok er forventningen, når der er tale om en familiebil. 

Her i den sorte udgave er anonymiteten endnu mere udpræget, da man ikke ser bikube-detaljerne på frontkofangeren. Personligt ville jeg vælge den hvide udgave, hvor de mange fine detaljer træder rigtig godt frem, hvorfor den da også er valgt som standardfarve.

Til gengæld er designet er strømlinet og har aerodynamiske detaljer, der ikke kun ser godt ud, men også bidrager til bilens energieffektivitet. Skjulte dørhåndtag, skarpe LED-forlygter og en markant front giver et moderne og stilrent udtryk.

 

Indvendigt er komforten i højsædet. Renault har brugt kvalitetsmaterialer i kabinen, og de ergonomiske sæder giver god støtte på lange ture. Der er masser af benplads både foran og bagi, og med et bagagerum på 545 liter er der rigeligt med plads til alt fra indkøb til weekendture. Lydisoleringen er også imponerende, hvilket gør kabinen til en behagelig oplevelse, selv ved motorvejskørsel.

Renault har udstyret Scenic E-Tech med et bredt udvalg af avancerede assistentsystemer, der gør kørslen mere sikker og afslappende. Adaptiv fartpilot med stop-and-go, aktiv vognbaneassistent og skiltegenkendelse er standard, og et 360-graders kamera gør parkering til en leg.

Derudover har bilen automatisk nødbremsning, blindvinkelassistent og adaptiv lysstyring, som forbedrer sikkerheden i mørke. Det er en bil, hvor du altid føler dig godt beskyttet.

 

Smuk brugerflade på god software

Infotainmentsystemet i Scenic E-Tech er drevet af Google’s Android Automotive, og det er en af de bedste implementeringer på markedet. Den 12-tommer store skærm er hurtig, intuitiv og fyldt med nyttige funktioner. Google Maps fungerer upåklageligt som navigation, og Google Assistant giver mulighed for stemmestyring.

Renault har smurt sin egen brugerflade hen over Google Automotive og det har de gjort godt. Brugerfladen er både smuk og nem at navigere rundt i. Har du kørt Renault Megane E-Tech, ved du præcis, hvad du går ind til. Der er – så vidt jeg kan se – ikke forskel overhovedet.

Hvis du foretrækker Apple, understøtter systemet også trådløs Apple CarPlay. Instrumentklyngen er digital og giver føreren alle nødvendige informationer på en overskuelig måde.

 

Højt forbrug ved høje hastigheder

Testrute iNPUT
Oversigt over vores faste testrute (grafik: iNPUT).

Motorvejskørsel er hårdt ved forbruget og vores vanlige testrute er bestemt ikke god ved Renault Scenic E-Tech. Ruten, der går mellem København og Farø, består af 9 kilometer blandet kørsel og 93 kilometer motorvej, hvoraf de 54 kilometer er en strækning, hvor der må køres 130 km/t.

Det er mit klare indtryk, at høje hastigheder i udpræget grad rammer Renault Scenic E-Tech. Den klarer sig markant bedre i by- og på landevejskørsel. Men så snart hastigheden kommer op på 110 km/t eller over, gør det rigtig ondt på Scenic. Også mere end på andre biler, jeg har kørt.

 

Renault Scenic E-Tech
Bilens system giver et fint overblik over forbruget på turen (foto: iNPUT).

På turen mod Farø brugte bilen 23,7 kWh/100km, mens den på vejen hjem igen brugte hele 26,5 kWh/100km. Altså et gennemsnitligt forbrug på 25,1 kWh/100km. Det er væsentligt mere end det lovede WLTP-forbrug, der er angivet til bare 16,3-17,5 kWh/100 km. Det betyder altså, at Scenic – under disse forhold – kun kører omkring 350 kilometer på en opladning. Et fælt stykke under WLTP-rækkevidden, der er angivet til 606 kilometer.

Hertil skal det dog kraftigt understreges, at bilen vi kørte, var på vinterdæk, ligesom hverken årstid eller rute var fordelagtig for bilen. På testruten kører jeg også altid bilen med adaptiv fartpilot og vejbaneassistent aktiveret, hvilket heller ikke hjælper på forbruget.

 

Opladning

2025 0126 scenic 004
Brugerfladen giver et fint overblik under opladning (foto: iNPUT).

Scenic E-Tech understøtter lynopladning med op til 150 kW. Det betyder, på papiret, at du kan lade batteriet fra 10-80 procent på omkring 30 minutter, hvilket er ideelt til en pause på vejen. Jeg brugte dog 40 minutter, hvilket jeg synes er lige i overkanten. Men det er også et stort batteri.

Sammenlignet med konkurrenten Volkswagen ID.4, der kan lade med op til 175 kW, er Scenic lidt langsommere, men der er også forskel i batterikapaciteten – Scenic har 87 kWh mens ID.4 er på 77 kWh.

En ting, der skal nævnes i denne sammenhæng er, at Scenic E-Tech, ligesom Megane E-Tech, har 22 kW AC opladning som standard. Det betyder måske ikke så meget hjemme i garagen, men skal du lade op ved en offentlig lader, kan der virkelig hentes tid, da den udnytter de langsomme ladere langt bedre.

Et væld af direkte konkurrenter

Renault Scenic kæmper i et hårdt felt med mange konkurrenter, hvilket nok er årsagen til, at den ikke ses ofte på de danske veje. Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq er to klare "danskerbiler", der begge klarer sig rigtig godt herhjemme, på bekostning af Scenic.

Sammenligner man specs med disse to konkurrenter, kommer Scenic dog hurtigst over isen på flere punkter. For det første er den biligere. For det andet har den en teoretisk længere rækkevidde, da batteriet har større kapacitet. Den føromtalte AC-ladekapacitet er også højest.

Til gengæld er den knapt så tjep i disciplinen 0-100km/t, med færre heste og et lavere moment. Men det er altså også en familiebil.

Et punkt, der dog virkelig trækker ned, er garantien. Hvor både VW og Skoda nu giver 5 års garanti (eller op til 150.000 kilometer), er standardgarantien på Renault Scenic E-Tech på bare to år. Man kan tilkøbe tre års yderligere garanti for 5.340 kroner, men det går naturligvis ud over den samlede pris. Dog skal det siges, at selv med den ekstra garanti er Scenic E-Tech billigere end både Enyaq og ID.4.

Herunder en sammenligning med de tre biler, jeg mener er de mest interessante direkte konkurrenter til Scenic E-Tech:

Renault Scenic E-Tech AlpinePeugeot e-3008 GTSkoda Enyaq 85 (Ny model)Volkswagen ID.4 Style+
Rækkevidde WLTP606 km524 km575 km560 km
Batterikapacitet87kWh77kWh77kWh77kWh
Forbrug WLTP16,3 kWh/100km16,9 kWh/100km15,1 kWh/100km16,2 kWh/100km
Motor220 hk210 hk286hk286hk
Moment300 Nm345 Nm545 Nm545 Nm
Acceleration 0-100km/t7,9 sek.8,8 sek.6,7 sek.6,7 sek.
Ladeeffekt (AC/DC)22 kW / 150 kW11 kW / 160 kW11 kW / 135 kW11 kW / 175 kW
Ladehastighed500 km/t440 km/t690 km/t660 km/t
Ladetid 10-80%38 min.36 min.28 min.29 min.
Bagagerum545 / 1.670 liter588 / 1.663 liter585 / 1.710 liter543 / 1.575 liter
Træk1.100 kilo1.250 kilo1.000 kilo1.200 kilo
Garanti2 år / Ubegrænset km *2 år / Ubegrænset km5 år / 150.000 km5 år / 150.000 km
Pris324.990 kr.330.990 kr. **349.995 kr.379.995 kr.
* Tre år ekstra garanti op til 150.000 km kan tilkøbes for 5.340 kr.
** Tilbud gælder kun for lagerbiler. Normalpris er 370.990 kr.
Priserne er hentet den 16.2.2025.

iNPUT mener ...

Renault Scenic er en ikke en bil, der brillerer på specifikke punkter. Både rækkevidde, forbrug og ladehastighed lægger sig jævnt mellem konkurrenterne, uden hverken at falde igennem eller imponere. Jeg er en smule bekymret for forbruget, men her må årstiden komme tvivlen til gode. Den vil med sikkerhed klare sig bedre i mildere vejr.

Bortset fra den lille aber dabei er Renault Scenic E-Tech en af de mest komplette familiebiler på elbilmarkedet. Den kombinerer flot design, solid komfort, avanceret teknologi og en fin rækkevidde, der placerer den blandt de bedste i sin klasse.

Scenic er et oplagt valg for dem, der prioriterer komfort, sikkerhed og intuitiv software. Til en pris på 324.990 kroner for den testede Alpine-udstyrsmodel model får du virkelig meget bil for pengene.

Hvis du leder efter en rummelig, veludstyret og teknologisk avanceret elbil, der kan klare alt fra dagligdagens pendling til lange ferieture, så er Renault Scenic E-Tech en bil, du bør have med i dine overvejelser.

Renault Scenic E-Tech Esprit Alpine

Design og komfort
Køreegenskaber
Software
Førerassistentsystemer
Rækkevidde
Opladning
Sikkerhed

324.990 kr.

Renault Scenic E-Tech en af de mest komplette familiebiler på elbilmarkedet. Den kombinerer flot design, solid komfort, avanceret teknologi og en fin rækkevidde, der placerer den blandt de bedste i sin klasse.

Kort sagt
2025 0125 renault scenic

Renault Scenic E-Tech er en velafbalanceret elbil uden markante styrker eller svagheder. Rækkevidde, forbrug og ladehastighed ligger på niveau med konkurrenterne, selvom forbruget kan variere med vejret. Bilen udmærker sig dog som en komplet familiebil med flot design, høj komfort, avanceret teknologi og en konkurrencedygtig pris. Med en startpris på 324.990 kroner for Alpine-udstyrsmodellen tilbyder Scenic god værdi for pengene og er et oplagt valg for dem, der ønsker en rummelig og veludstyret elbil til både hverdagsbrug og lange ture.

Fordele

  • Rummelig
  • Veludstyret
  • Billig

Ulemper

  • Forslugen på motorvej
  • Jævn ladehastighed
Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.