ElbilerElbiler

Anmeldelse: Tesla Model 3

Teslas Model 3 leverer en overbevisende oplevelse og kan godt være familiens eneste bil

Tesla er virkelig kommet langt fra den første Roadster – og Model 3 er måske det største vidnesbyrd om, at Elon Musks vision er blevet til virkelighed; en elbil, de fleste bilkøbere har råd til. Og så er det i øvrigt en fantastisk bil.

I første omgang må jeg sige, at jeg er forudindtaget. Jeg er vild med Teslas tilgang til at bygge biler, også selv om den har nogle indbyggede svagheder. Tesla ser på bilen mere som en stor computer på hjul end som en bil – og derfor arbejder de også utraditionelt med alt fra materialer til betjening. Om man så kan lide det eller ej er en smagssag – men man kan ikke tage fra dem, at de er “disruptive”, og at resten af bilbranchen kigger på dem.

 

Model 3 er formentlig den første elbil jeg har testet, hvor jeg virkelig – virkelig – har overvejet at investere i den privat. Teslas tidligere modeller har været for dyre og for store til mit behov, og blot det at parkere en Model X når man bor i København kan være en udfordring. Med Model 3 er det intet problem overhovedet, for den føles generelt meget mere… Fiks? Og det er faktisk størrelsen der adskiller den mest fra storebror Model S, for Model 3 er 30cm kortere og en del smallere også. Det lækre er så, at når man sidder i bilen virker den faktisk ikke meget mindre. Det kommer jeg tilbage til.

Lækkert design

En ting, Tesla har styr på, er designet. Model 3 er en pæn bil. En virkelig pæn bil. Linierne får den til at se både meget dyr og meget sporty ud, og hvis jeg sammenligner med de umiddelbare “benzinslugende” konkurrenter i BMW3 og Audi A4 serien, så synes jeg bare den ser betydeligt pænere ud. Igen, det er en smagssag, men ikke desto mindre finder jeg den virkelig æstetisk behagelig at se på, og jeg tror de fleste vil give mig ret. Den lidt korte bagende er på testmodellen (En Performance model) formildet af en diskret spoiler, og de 20″ fælge virker måske lidt overdrevne til en bil af denne størrelse, men det ser godt ud. Køber man den “almindelige” long-range får man “kun” 18″, og så virker det lidt mindre prangende – til gengæld er der heller ikke den samme umiddelbare reaktion med alt, hvad belægningen byder på af bump og revner, for med 20″ mærker man virkelig det mindste bump.

 

Køreglæde i top

At køre Model 3 er faktisk en ren fornøjelse. Som på de fleste elbiler er tyngdepunktet lavt fordi batterierne er placeret i bunden af bilen, og kombineret med bilens størrelse får man virkelig en fornemmelse af, at det er en rap, lille fætter man sidder i. Man kan finde holde en rimelig hastighed rundt i sving uden på noget tidpunkt at føle sig usikker.

I forhold til accelleration, så er Model 3 jo ikke en Model S – heller ikke i Performance udgaven. Men det er ikke langt fra. Den kan virkelig rykke igennem og fordi den er mindre føles det faktisk også mere at man accellererer så hurtigt fra 0-100. Topfarten på 260 km/t nåede jeg af gode grunde aldrig i testperioden, men ved 130km/t ligger bilen helt stabilt og føles bundpålidelig.

Lækker kabine skæmmes lidt af støj

Når man sidder i førersædet er den første følelse, at stort set alt mangler. Der er ingen knapper, ingen lysende paneler af forskellig slags – faktisk er der nærmest intet. Der er kun en dominerende 15″ skærm der angiver alle oplysninger du har brug for.

 

For at være ærlig var dette mit største forbehold ved Model 3: Jeg troede, jeg ville mangle alle disse oplysninger direkte foran mig. I praksis viste det sig, at det ikke var tilfældet. Bevares, det tog et par dage at vænne sig fuldt ud til at betjene alt via skærmen, men når først det var banket ind at det var sådan det var, føltes det faktisk som en lettelse ikke at blive bombarderet fra alle retninger med lys og informationer. Det eneste tidspunkt jeg følte det var en smule problematisk, var den første gang jeg skulle køre i regnvejr, for at skulle styre frekvensen på vinduesviskeren fra skærmen var lidt klodset. Men udover det virkede det fortrinligt, og jeg har ikke længere nogen form for bekymring ved betjeningen.

Under skærmen sidder en dock til din telefon. I testmodellen var der både USB-C og Lightning, så man kunne lade både Android og iOS enheder, hvilket er rigtigt fedt. Der er også USB udtag til bagsædet, så alle passagerer kan lade deres mobil eller tablet op undervejs. Glimrende.

Jeg savner lidt en bedre integration af mobilens tjenester. Jeg savner Apple CarPlay og Android Auto, men jeg kan godt se at det ville blive svært at integrere i en bil med et styresystem som Teslas. Og Teslas egen app har noget funktionalitet der gør, at man eksempelvis kan “skyde” en destination direkte til bilen. Men det føles ikke så helstøbt som CarPlay eller Auto.

 

En ting der er en smule irriterende i kabinen er den relativt dårlige lydisolering. Ved lave hastigheder er Model 3, naturligt nok, nærmest lydløs. Men på motorvejen ved 130km/t er der mere larm end hvad jeg er vant til i biler af tilsvarende størrelse. Det er ikke en dealbreaker, men alligevel et irritationsmoment.

Rækkevidde, åh den rækkevidde

Model 3 I Performance udgaven skulle efter WLTP standarden have en teoretisk rækkevidde på op til 530km. I virkeligheden viser det sig dog på en testtur til Århus at det langt fra er realistisk, for selv med et fuldt opladt batteri vil jeg påstå at du kun lige kan snige dig til Århus. Og slet ikke til Aalborg, som de 530km ellers ville antyde ikke var et problem. Selv hvis du “kun” kører til Århus skal du ikke give den alt for meget gas, for holder du de 130 og 120 km/t hvor det er tilladt vil du også komme i problemer.

 

Heldigvis er Teslas Superchargere klar til at hjælpe, og på en tur til eksempelvis Aalborg ville jeg gætte på, at et stop på lidt over 20 minutter burde være nok til at få dig hele vejen. Det er for så vidt fint nok, for de 20 minutter bør du faktisk holde pause alligevel. Men det er klart, at der stadig mangler noget på batterikapaciteten for at man reelt kan sige at en elbil som Model 3 er god til ture fra Jylland til København og omvendt. Men hvis du – som jeg – kun gør det en gang hver anden måned, ja så vil jeg stadig påstå at det er lidt ligemeget om det tager 20 minutter ekstra. De 20 minutter henter du snildt hjem ved aldrig mere at skulle indenom en tankstation når du har en oplader ved dit hjem.

Skal, skal ikke?

Som du kan fornemme er jeg virkelig glad for Teslas nyeste og billigste elbil. Den kører rigtigt godt, og selvom rækkevidden ikke helt holder hvad der bliver lovet, så er det stadig en bil der fint kan klare en længere tur også – hvis du ikke er typen, der hidser dig op over at du skal lade en enkelt gang på vej til og fra Jylland.

 

Startprisen i Danmark er lige nu på 430.000 kr. – og den kommer kun til at falde yderligere (Tesla har allerede sat den ned siden lanceringen). Der kommer også en “Standard” version på et tidspunkt, der har lidt lavere rækkevidde, men til gengæld vil den kunne købes for noget der nærmer sig 300.000 kr. Og SÅ kan alle for alvor være med. Og jeg vil lyve, hvis jeg påstod at jeg ikke selv overvejer at investere i den frækkeste elbil på markedet.

Tesla Model 3 (Performance)

Design
Funktioner
Ydelse
Pris

Pris: Fra 514.400 kr.

Model 3 leverer en fantastisk oplevelse til en rimelig pris, hvis du kan leve med at skulle ind og lade en enkelt gang på vej på tværs af landet.

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.