×
AnmeldelseElbilerTophistorie

Anmeldelse: Xpeng P7 Long Range

Xpeng P7 er en møglækker kinesisk sedan til en fornuftig pris. Men bilens førerassistent-systemer er ikke helt gennembagte.

Hvis man er skeptisk over for kinesiske biler, bør man gøre sig selv den tjeneste at booke en prøvekørsel af Xpeng P7. Ikke alene er bilen – i mine øjne – virkelig pæn udefra, den er også skøn indvendig. Og så har den en anstændig rækkevidde, hurtig opladning og en fin pris.

Men træerne vokser dog ikke ind i himlen. Førerassistentsystemerne i den testede udgave fungerede alt andet end tilfredsstillende. Vi har haft basismodellen Xpeng P7 Long Range til test. Det er en sedan, der ligner en direkte konkurrent til Tesla Model 3.

Det er stort set umuligt at konkurrere mod Model 3 på prisen, så hvad har P7 så ellers at byde på? Som det ses på billederne nedenfor er Xpeng P7 en ualmindelig flot bil. I min optik langt pænere end Model 3, der efterhånden er blevet elbilernes leverpostej. Men det er jo altid en smagssag.

P7 har også udstyret at byde på. Jeg har, som nævnt, testet grundmodellen, men den har stort set alt udstyr ombord. Det eneste, man kan tilvælge, er en premiumpakke med Dynaudio-lydsystem, ventilation i forsæderne og soft close af dørene. Nå ja, og så metallak. Ellers er alt med i indstigningsmodellen, heriblandt panoramaglastag, elektrisk bagklap, varmepumpe, 12-vejs elektrisk justerbart førersæde, varme i for- og bagsæder og meget, meget mere. På den front bliver man virkelig forkælet.

Følelse af luksus

Det gør man også i kabinen, hvor både materialevalg og finish overgår Tesla. Den giver en følelse af luksus hele vejen igennem. Sæderne slutter godt nok lidt tæt om bagdelen, men den er jo også lavet af kinesere, der ofte er mindre af statur.

Også indvendigt er P7’eren en ualmindelig flot bil.

Køreinformationer og infotainment præsenteres på to store skærme på henholdsvis 10,25 og 15 tommer, og der er direkte adgang til køreassistentfunktionerne via knapper på rattet.

Operativsystemet er Xpengs eget og det er ganske okay. Det understøtter både Android Auto og Apple CarPlay. Og så kan man i øvrigt se Apple TV+ på den store skærm i midten. Under opladning naturligvis.

Plads er der også rigeligt af, både på for- og på bagsæder.

Xpeng P7 LRTesla Model 3 LRHyundai Ioniq 6 LR
Pris399.900 kr.389.990 kr.399.995 kr.
Rækkevidde576 km629 km614 km
Batteri (netto)82,7 kWh75 kWh77,4 kWh
Motor276 hk498 hk229 hk
Drejningsmoment440 Nm493 Nm350 Nm
Acceleration 0-100km/t6,7 sek.4,4 sek.7,4 sek.
Tophastighed200 km/t201 km/t185 km/t
Forbrug (kW/100km)16,8 14,714,3
Ladeeffekt11 kW / 175 kW11 kW / 250 kW11 kW / 233 kW
Priserne er hentet den 11. oktober 2023.

Styringen er lidt for hidsig efter min smag, der skal konstant korrigeres en smule til højre eller venstre. Men en prøvetur afgør hurtigt, om det samme er gældende for dig.

Farlig førerassistent

Til gengæld er jeg slet ikke imponeret over førerassistentsystemerne i Xpeng P7. Det var så grelt, at jeg kommunikerede med Xpeng om det, og de kunne fortælle, at softwaren i min testbil var ny og ikke testet helt igennem. Alligevel vil jeg anbefale, at man som potentiel køber tjekker systemerne grundigt under en prøvekørsel. Den slags systemer skal bare være i orden.

Der var flere ting, der generede mig.

Den adaptive fartpilot holder rigtig god afstand til den forankørende. Så god, at der ofte smutter en anden bil ind i hullet. Det resulterer så i, at P7 automatisk sænker hastigheden, for at få samme afstand til den nye bil. Og for at gøre ondt værre, så er P7 uhyggelig langsom om at komme op i fart igen, når det er muligt. Det er naturligvis muligt at indstille afstanden til den forankørende, men selv med korteste afstand (som jeg personligt altid slår til) er afstanden for lang.

På trods af at P7 er smækfyldt med sensorer og kameraer, kan den adaptive fartpilot ikke finde ud af, at en overhalende bil kører hurtigere end en selv. Når en overhalende bil trækker ind igen, sætter P7 farten ned for at få afstand. De fleste biler, jeg har kørt, er godt klar over, at overhalende biler har en hurtigere fart og sætter ikke farten på bilen ned i disse situationer.

Der sker også noget sært i overhalingssituationer. Ligger man efter en anden bil i ydersporet og denne bil trækker ind, så der er fri bane forude, giver bilen en høj lyd. Det lyder angiveligt som en advarselstone og de første gange, det skete, kiggede jeg ængsteligt i spejlene for at se, om jeg havde overset noget. Det er bare ikke meningen, at hjælpesystemer ligefrem skal forstyrre min kørsel.

Samlet set er det en række ret uheldige – og potentielt farlige – gener, køreassistenten leverer. På den positive side kan man sige, at det alt sammen er software, så den kan altså løses uden videre problemer.

Stort batteri – flot rækkevidde

Xpeng P7 har et stort batteri på 82 kWh ombord og det giver den testede udgave en WLTP-rækkevidde på hele 576 kilometer. Det hører til sjældenhederne, at jeg må køre ekstra aftenture for at få batteriet ned under ti procent i testperioden, men det var altså tilfældet med P7.

Den har et angivet WLTP-forbrug på 16,8 kWt/100km og det passer faktisk ret godt med mine erfaringer. Jeg havde i testperioden et forbrug på lidt over 16 kWt/100km og jeg er ikke den mest økonomiske fører. Det slår ikke Tesla, men det er der jo nærmest ingen, der kan.

Batteriet kan oplades med en ladeeffekt på 175 kW. om det ses på grafen herunder tager det knapt 40 minutter at fylde det op fra 10-80 procent. Det er godkendt uden at imponere.

Xpeng P7

iNPUT mener …

Xpeng P7 er en hamrende lækker bil, der lades i stikken af et mildest talt ringe førerassistentsytem.

Xpeng P7 RWD Long Range

Design og komfort
Køreegenskaber
Software
Førerassistentsystemer
Rækkevidde
Opladning
Sikkerhed

399.900 kr.

Xpeng P7 er en møglækker kinesisk sedan til en fornuftig pris. Men bilens førerassistent-systemer er ikke helt gennembagte.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.