I august måned kom der 2.446 nye elbiler på vejene i Danmark. Dermed kører der 95.288 elbiler rundt på de danske veje, hvilket er en fordobling i forhold til samme tidspunkt sidste år, hvor 47.629 elbiler var registreret.
August bød på en stigning i salget af elbiler, mens salget af biler generelt faldt med 19,5 procent i forhold til juli måned. Faldet forklares med “forsyningskrisen”. Flere fabrikker melder dog om bedring, så der er lys for enden af tunnelen i, selvom der går tid inden forbrugerne mærker bedringen.
– Der er godt med elektriske biler i ordrebøgerne, men manglen på delkomponenter sætter fortsat sit præg på leveringerne. Vi er dog optimistiske ift. at have set de længste leveringstider, og vi håber, at det resulterer i forbedringer i leveringstiderne for forbrugerne i løbet af de næste 12 måneder, lyder det fra Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Med 2.446 nyregistreringer i august indtager elbilerne 19,1 procent af det samlede bilsalg hvorimod plugin-hybriderne udgør 18,0 procent. Det er anden måned i træk, at der sælges flere elbiler end plug-in-hybrid.
Behov for flere offentlige ladestandere
Det stigende salg af elbiler øger også kravet om flere landestandere, advarer De Danske Bilimportører. I slutningen af sommeren sidste år var der 3.720 offentlige ladepunkter i Danmark, hvilket nu er steget til 6.779.
Der skal dog langt flere til, før manglende infrastruktur ikke bliver en hindring for at købe elbil. Særligt familier med bil i etageejendomme uden parkeringsmulighed er udfordret, mener organisationen.
– Det går den rigtige vej med opsætningen af ladestandere til elbiler, men der er over 730.000 danske familier med bil, der bor i enten etagebolig, rækkehus eller lign, der ikke nødvendigvis har mulighed for egen ladeboks. Disse familier er afhængige af offentlige “kantstens-ladere” og opladning på arbejdspladsen. Her skal der for alvor turbo på, lyder det fra Mads Rørvig.