I februar 2024 nåede antallet af (offentlige) ladepunkter næsten 19.000 styks. Det er en ganske markant fremgang, sammenlignet med samme tidspunkt sidste år.
Siden februar 2023 er antallet steget med 81 procent. Ser man isoleret på lynladerne, så er antallet her steget med hele 93 procent.
Den stigning gør det naturligvis markant lettere at være på langtur, som elbilist. Men det er ikke tid til at læne sig tilbage. Der skal mange flere til, udtaler Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
“Det er positivt, at udrulningen af ladestandere opretholder det høje tempo fra sidste år, men samtidig må vi ikke undervurdere, at fremtidens bilpark kræver markant flere ladestandere. Elbilsalget kommer ikke til at sænke tempoet, så det må opstillingen af ladestandere heller ikke,” udtaler han.
I samme periode er antallet af elbiler på vejene steget med 79 procent. Det bør derfor teoretisk være lettere at finde ledige ladepunkter nu, end det var tidligere.
De Danske Bilimportører forudser dog et øget pres på udbredelsen af ladepunkter, med muligheden for etablering af nul-emissions-zoner.
"De kommende nulemissionszoner vil sætte strøm til efterspørgslen efter elbiler, fordi bilisterne ikke vil eje en bil, som ikke må køre i hele landet. Når der politisk stilles krav til, at bilerne kører på el, påhviler der dem samtidig et ansvar for, at de mange biler kan oplades," siger Mads Rørvig, der opfordrer til, at kommunerne intensiverer opstillingen af ladestandere.
De har derfor fremlagt forslaget om at indføre 'laderet'. Det skal give beboere i lejligheder og lignende mulighed for at kræve opsætning af ladestandere ved deres bopæl. Det forslag kan man læse mere om her.