Der kommer flere og flere elbiler på vejene og det sætter krav til mængden af (offentlige) ladestandere. Nye tal fra De Danske Bilimportører fortæller, at antallet fra juli 2022 til juli i år er steget med hele 101 procent.
I juli 2022 var der 7.392 ladepunkter i Danmark. Ved optællingen i juli 2023 var det steget til 14.907.
I samme periode er antallet af elbiler steget med 66 procent. Det betyder at hvor der før var 13,5 elbiler for hvert offentlig ladepunkt, så er antallet nu nede på 11,1. Altså er risikoen for at skulle lede efter dels et ladepunkt i nærområdet, men også finde en der er optaget, blevet mindre.
Ser man isoleret på lynladepunkterne, så er væksten endnu større. Her var der 613 styks i 2022, mens det er steget til 1.266 i 2023. En stigning på 107 procent.
“Det er positivt at der kommer flere ladepunkter per bil, både for elbilisterne og for den grønne omstilling af bilparken. Ansvaret for den nødvendige ladeinfrastruktur ligger i høj grad ved kommunerne, hvor der i nogle kommuner er stort behov. Der er en stor opgave i at få udbredt flere offentlige ladestandere til de borgere, der ikke har mulighed for opsætning af en privat ladestander,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Mængden af ladestandere fortsætter sin stigning Andelen af elbiler der blev indregistreret i første halvår af 2023 udgør 45 procent. Det er et tal som De Danske Bilimportører forventer stiger markant frem mod 2030. Her har regeringen har en målsætning om én million elbiler på vejene.
Derfor kalder Mads Rørvig også på markedsreguleringer. For der bliver brug for endnu flere ladestandere og det skal være nemt for forbrugeren.
“Der må ikke være tvivl om hvad en opladning koster, når man står ved standeren eller hvad en tilsvarende opladning koster andetsteds. Den grønne omstilling har kun gavn af, at lademarkedet er baseret på fri konkurrence med gennemsigtighed.”