Apple har besluttet sig for at åbne døren på klem for tredjepartsbetalinger i App Store, så udviklerne kan undgå den forkætrede ‘App Store-Skat’ på 30 procent. Men det gælder udelukkende for såkaldte Reader apps og Apple stiller, naturligvis, betingelser.
Beslutningen kommer ikke som den helt store overraskelse, idet Apple annoncerede ændringer allerede sidste år. Der var for at lukke en undersøgelsessag fra de japanske konkurrencemyndigheder.
I Apple-terminologi er Readere apps, der leverer digitalt indhold. Det være sig magasiner, aviser, musik, anden audio eller video. Dermed er både Spotify og Netflix dækket – to virksomheder, der har været ekstremt vokale mod App Store-skatten.
Skrappe betingelser Beslutningen betyder, at udviklerne må sende brugerne til egen hjemmeside for at foretage tredjepartsbetalinger. I vanlig Apple-stil åbnes der dog ikke bare for sluserne, der stilles en del betingelser. Den væsentligste er, at udviklerne ikke må fortælle om hverken priser eller tilbud direkte i app’en. De kan altså ikke skrive eksempelvis “Opret abonnement her – 79 kroner”.
Der er også andre betingelser, der skal overholdes, såsom at åbne linket i en ekstern browser og ikke videregive yderligere parametre, der kompromitterer brugernes privatliv. Du kan læse alt om det her .
Som udvikler skal du først udfylde en formular for at blive godkendt til External Link Account Entitlement. Når du har fået godkendelsen, skal du følge Apples designretningslinjer som vist på billedet nedenfor om, hvordan du inkluderer links til dit websted. Den endelige godkendelse ligger naturligvis stadig hos Apple, når du indsender app’en.
Foto: Apple Apples åbnen døren på klem kommer kort tid inden EU forventes at præsentere den nye Digital Markets Act-lovgivning . Den er netop lavet for at tøjle monopolet fra App Store og Play Store. Sidstnævnte meddelte for to uger siden, at de åbner for et pilotprojekt, hvor Spotify får lov til at omgå Googles betalingsystem.
Tidligere i år tillod Apple også dating-apps i Holland at inkludere tredjepartsbetalinger i app’en. Men Apple kræver fortsat 27 procent af salget i stedet for de vanlige 30 procent.