Sidste år købte Apple Beats – formentlig ikke på grund af deres høretelefoner, men mere for at få fat i streamingtjenesten Beats Music. Nu planlægger Cupertino at lancere tjenesten i løbet af sommeren, men Apple ved godt, at konkurrencen på markedet er enorm, og at især Spotify sidder ret tungt på det hele.
Overtaler pladeselskaber
Apple har i deres forberedelser til lanceringen været på charmeturne rundt til pladeselskaberne for at aftale priser – og samtidig har de arbejdet på, at begrænse Spotifys muligheder for at tilbyde en gratis, reklamefinancieret tjeneste. Pladeselskaberne har formentlig været ganske lydhøre over for Apples ideer – de tror på, at Apples tjeneste kan blive en succes, hvilket vil gøre dem lidt mere uafhængige af Spotify, og derfor tør de godt stille nye krav til Spotify – blandt andet om, at tjenesten ikke længere må have en permanent reklamefinancieret service.
Kun gratis i tre måneder
I stedet for at have en gratis tjeneste der er baseret på reklamer, ser det ud til, at Spotify kun bliver gratis i en 3 måneders prøveperiode i fremtiden, hvilket formentlig svarer til, hvad Apple også har tænkt sig at tilbyde med deres tjeneste når den lanceres. Det vil altså ikke længere være muligt at have gratis reklamefinancieret Spotify ubegrænset.
Apple ventes at lancere deres nye tjeneste på deres egen WWDC i juni.