Apple har overtaget den populære musikapp Shazam, der gør det muligt at identificere sange ved at lytte til musikken, der spiller. Det meddeler Apple i en pressemeddelelse. App’en har hidtil været reklamefinansieret, men inden for overskuelig fremtid vil Apple fjerne alle reklamer, så app’en kan bruges uden afbrydelser, lover Apple.
“Apple og Shazam har en lang historie sammen. Det var en af de første apps, der blev tilgængelig, da vi lancerede App Store, og er siden blevet en favorit blandt musikfans overalt,” sagde Oliver Schusser, Apples Vice President of Apple Music. “Vi har en fælles kærlighed til musik og innovation, og vi er begejstrede over at kunne bringe vores teams sammen, så vi kan give brugerne endnu flere fantastiske måder at opdage, opleve og nyde musik på.”
Shazam er downloadet mere en 1 milliard gange verden over og bruges, ifølge pressemeddelelsen, mere end 20 millioner gange hver eneste dag. Funktionaliteten i musikapp’en er også allerede integreret direkte i den digitale assistent Siri.
Ud over musiknumre kan Shazam genkende tv-serier, film og reklamer – og i sin nuværende form sender app’en brugeren direkte videre til iTunes, Spotify eller et andet sted, hvor brugeren har direkte adgang til det søgte medie.
Man kan godt forestille sig at Apple på sigt vil lukke app’en og integrere søgningen i sine egne tjenester; Apple Music, Apple TV, iTunes, etc.
Forhandlingerne har angiveligt stået på i noget tid – Allerede i december sidste år gik der rygter om at Apple ville overtage Shazam.