Audis eldrevne e-tron har fået masser af ros i medierne – blandt andet i vores egen anmeldelse af bilen . Eksempelvis for sin komfort og størrelse. Men sidstnævnte har en pris; e-tron er en stor tung kleppert, der suger godt på batteriet, når den skal skubbes afsted. Audis næste elbil bliver e-tron Q4 , en lidt mindre model, der forhåbentlig bliver lidt mere effektiv.
Men Audio har også helt andre planer om at skabe en ”højeffektiv elbil”, hvor fokus netop er på at reducere elforbruget og udvide rækkevidden.
Audi fortæller i en pressemeddelelse , at de har givet grønt lys til Projekt Artemis, der skal strømline udviklingen af nye bilmodeller på tværs af koncernen– og projektets første opgave er at skabe en “højeffektiv elbil, der efter planen skal være på markedet allerede i 2024”. Det kreative team vil også udvikle et omfattende økosystem omkring bilen og “dermed designe en ny forretningsmodel for hele brugsfasen”, hedder det.
Artemis-holdet skal ledes af Alex Hitzinger, der lige nu er ansvarlig for VW-gruppens udvikling af automatiseret kørsel – og som har en fortid hos Apple. I tre år var Hitzinger tilknyttet Apples nu nedlukkede Project Titan, hvor han etablerede og styrede produktudviklingen for selvkørende biler.
Alex Hitzinger skal lede projekt Artemis (foto: Audi). Hans umiddelbare udfordring i Artemis bliver at omgå det bureaukrati, der kan opstå i en enorm virksomhed som Volkswagen Group. Ressourcer og teknologier i hele Volkswagen-koncernen er potentielt tilgængelige for dette projekt, fortæller Audi.
– Jeg sætter pris på Alex Hitzinger for hans styrker inden for innovation og implementering. Vi har brug for begge kvaliteter for at gøre store teknologiske fremskridt, erklærer Audi CEO Markus Duesmann, som også har det overordnede ansvar for forskning og udvikling i Volkswagen Group.
– Jeg sætter også min lid til hans ekspertise inden for integration af fremtidige resultater i nye produkter sammen med udviklingsafdelingerne i vores store koncernmærker. På mellemlang sigt forventer jeg, at ‘Artemis’ vil resultere i en plan for en hurtig og agil udviklingsproces i koncernen – så agil som i et racerteam.
Det bliver interessant at følge, hvad det kan føre til, hvis missionen lykkes …