TeknologiTophistorie

Apple Music vil kapre kunder med Rumlig Lyd

Med Rumlig Lyd som isbryder vil Apple Music stjæle abonnenter fra tjenester, der ikke kan levere funktionen.

Apple Music har én speciel feature, der adskiller tjenesten fra konkurrenten Spotify, nemlig Rumlig Lyd. Den fordel vil Apple nu udnytte til fulde. Ifølge 9to5mac lokker Apple kunstnere med 10 procent højere royalties på musik, der udgives med Rumlig Lyd.

Formålet er naturligvis at forsøge at kapre kunder fra Spotify og andre tjenester, der ikke har Rumlig Lyd på menuen. Apple hævder at 90 procent af abonnenterne allerede har lyttet til musik med Rumlig Lyd og at det totale antal afspilninger af musik med Rumlig Lyd er mere end tredoblet over de seneste to år.

 

Rumlig Lyd er baseret på Dolby Atmos og giver en “omsluttende musikoplevelse”, når man lytter på AirPods Pro, AirPods Max og andre hovedtelefoner. Men da det i bund og grund “bare” er et Dolby Atmos mix er der også kolossale fordele, hvis man lytter til Rumlig Lyd via et Atmos-kompatibelt surroundsystem. Eksempelvis Sonos Arc med Era 300 som baghøjttalere.

Et stigende antal kunstnere udgiver musikken i Rumlig Lyd. Herfra kan anbefales albummet “I/O” med Peter Gabriel, der udkom i december. Det er et glimrende eksempel på, hvordan Rumlig Lyd kan forbedre lytteoplevelsen markant.

 

Antallet af musiknumre med Rumlig Lyd i Apple Music er steget med 5.000 procent siden lanceringen i 2011. Alene det seneste år er antallet fordoblet, oplyser Apple.

Med den økonomiske gulerod, der netop er blevet serveret, kan vi nok se frem til at den vækst eksploderer.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.